دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل
UN Photo/Loey Felipe

عفو بین‌الملل: بازگشت مهاجرین افغانستانی از پاکستان برای تمدید ویزا خطرناک است

آگنس کالامار، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای به شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان درباره‌ی زندگی و امنیت مهاجرین افغانستانی در آن کشور ابراز نگرانی کرده است.

او در این نامه گفته است که پاکستان بیش از هر کشور دیگری در جهان میزبان پناه‌جویان افغانستانی بوده است و به همین دلیل باید از آن قدردانی کرد.

اما آگنس کالامار نوشته که او نگران جان و امنیت پناه‌جویان افغانستانی‌ای است که از زمان بازگشت طالبان به قدرت به پاکستان رفته‌اند.

او علاوه کرده که عفو بین‌الملل متوجه شده است آن عده از شهروندان افغانستان که با ویزا یا بدون ویزا به پاکستان رفته، به‌دلیل فقدان روند قانونی اقامت، تبعیض و محدودیت با چالش‌های جدی مواجه‌اند.

کالامار گفته است که عفو بین‌الملل از عدم اطمینان حقوقی طولانی‌مدت پناه‌جویان افغانستانی در پاکستان نگران است. به‌گفته‌ی او، پاکستان فاقد قوانین برای حمایت از پناهندگان و پناه‌جویان است. این کشور همچنین هیچ رویه مشخصی برای تعیین وضعیت پناهندگی ندارد.

دبیرکل عفو بین‌الملل گفته است که بدون اسناد، شهروندان افغانستان مقیم پاکستان عمدتا نمی‌توانند به مسکن دسترسی داشته باشند، زیرا نمی‌توانند صاحب‌خانه‌ها را متقاعد کنند که به آنان خانه اجاره دهند.

او در نامه‌ی خود گفته است شهروندان افغانستانی که با ویزا وارد خاک پاکستان شده‌اند باید مرتب ویزای خود را تمدید کنند که بنا بر گزارش‌ها آنان را ملزم به ورود مجدد به افغانستان می‌کند.

به‌گفته‌ی دبیرکل عفو بین‌الملل، بازگشت مهاجرین به افغانستان پرهزینه و خطرناک است. او گفته است که بسیاری از شهروندان افغانستان که با ویزا وارد پاکستان شده‌اند، مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران یا مقامات دولتی شناخته شده هستند و در معرض خطر آزار و اذیت طالبان قرار دارند.

آگنس کالامار در نامه‌ی خود گفته فیض و کاظمی، دو نفر از مهاجرین به‌دلیل اعتراض به تبعیض، بلاتکلیفی حقوقی و دستگیری مهاجرین، بازداشت شده و از ۲۲ جون ۲۰۲۲ زندانی اند.

براساس گزارش‌ها، فیض اخیرا به‌دلیل اعتصاب غذا با هدف جلب توجه به‌ وضعیت اسفبار افغانستانی‌ها در پاکستان در شفاخانه‌ی بستری شده است.

عفو بین‌الملل از دولت پاکستان می‌خواهد برای افغانستانی‌ها اقامت و دسترسی به خدمات بدون تبعیض، از جمله آموزش برای کودکان و مراقبت‌های صحی را فراهم کند.

این سازمان خواستار استخدام مهاجرین برای کار نیز شده است.

عفو بین‌الملل تأکید کرده که دولت پاکستان نباید از افغانستانی‌هایی که نیاز به تمدید ویزا دارند بخواهد تا از مرز به افغانستان عبور کنند.

این سازمان گفته که ضروری است دولت پاکستان تحت هیچ شرایطی پناه‌جویان افغانستانی را اخراج نکند.