بازداشت موقت شماری از زنان توسط مأموران امر به معروف طالبان در دایکندی

مأموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان در دایکندی شماری از دختران و زنان را به‌دلیل آنچه که عدم رعایت «حجاب اسلامی» می‌خوانند، در ایست‌های بازرسی متوقف و به‌گونه‌ی موقت در بازداشت قرار می‌دهند.

منابع از شهر نیلی، مرکز ولایت دایکندی گزارش دادند که مأموران امر به معروف طالبان از روز گذشته به این‌سو، در نقاط مختلف این شهر ایست‌های بازرسی ایجاد کرده‌اند.

این مأموران به زنان و دختران گوش‌زد می‌کنند که حجاب مطلوب طالبان را رعایت کنند. به‌گفته‌ی منابع، مأموران امر به معروف برخی از زنان را موقتا بازداشت نیز می‌کنند.

در ویدیویی که در اختیار روزنامه اطلاعات روز قرار گرفته، دیده می‌شود که طالبان برخی از زنان را به داخل موتر هدایت می‌کنند.

فرزانه، یکی از دختران در دایکندی می‌گوید در حالی‌که پوشش او مطابق رسم و رواج حاکم بود، مأموران امر به معروف و نهی از منکر به مدت ۱۵ دقیقه وی را بازداشت و سپس آزاد کرده‌اند.

این دختر جوان می‌افزاید که طالبان به وی گفته‌اند که پس از این باید چادری سیاه، ماسک و پیراهن دراز به تن داشته باشد.

محمود، یک باشنده‌ی دایکندی از این عملکرد طالبان انتقاد دارد و آن را توهین و تحقیر زنان و دختران می‌خواند.

او گفت: «طالبان با این‌گونه حرکات شان هیچ‌گونه تغییراتی مثبتی ایجاد نخواهند توانست، بلکه نفرت مردم نسبت به خود شان را بیشتر خواهند کرد.»

با این حال، اداره‌ی امر به معروف و نهی از منکر طالبان در دایکندی با نشر اعلامیه‌ای گفته است که مأموران این اداره در مرکز دایکندی در ادامه‌ی نظارت و بررسی بر پوشش زنان، توصیه‌های ارشادی لازم را انجام داده‌اند.

در این اعلامیه آمده است که طی این دو روزی که مأموران این اداره نظارت جدی از شهر نیلی داشته‌اند، «چهره‌ی شهر تغییر مثبت نموده و همه‌ی زنان ملبس به لباس اسلامی و حجاب شرعی شده‌اند.»

اداره‌ی امر به معروف و نهی از منکر طالبان گفته است که نظارت مأموران این اداره ادامه خواهد داشت.