تعلیق تحصیل دختران؛ دانشجویان دختر در بدخشان: اعتصاب غذا می‌کنیم
عکس: ارسالی به اطلاعات روز

تعلیق تحصیل دختران؛ دانشجویان دختر در بدخشان: اعتصاب غذا می‌کنیم

یک روز پس از اعلام تصمیم طالبان مبنی بر تعلیق ادامه‌ی تحصیل دختران در دانشگاه‌های افغانستان، شماری از دانشجویان دختر در بدخشان هشدار می‌دهند که اگر طالبان در تصمیم‌شان تجدید نظر نکنند، آنان دست به اعتراض و اعتصاب غذایی خواهند زد.

هرچند در حال حاضر دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در ولایت بدخشان در رخصتی به‌سر می‌برند، اما مسئولان محلی طالبان در بدخشان امروز (چهارشنبه، ۳۰ قوس) تدابیر شدید نظامی را به‌خاطر جلوگیری از اعتراضات احتمالی دانشجویان در نظر گرفته بودند.

با این حال، شماری از دانشجویان دختر دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در بدخشان در هم‌صدایی با دانشجویان سایر ولایات، با روزنامه اطلاعات روز صحبت کرده و خواستار بازگشایی دانشگاه‌ها به‌روی دختران شده‌اند.

مریم (نام مستعار) دانشجوی سال سوم دانشکده‌ی حقوق دانشگاه بدخشان می‌گوید با آنکه طالبان موانع تازه‌ای در برابر زنان، به‌ویژه دانشجویان دختر ایجاد کرده‌اند، اما او برای تحقق آرزوهایش دست از مبارزه نخواهد کشید.

او به روزنامه اطلاعات روز گفت: «من به تصمیم و علاقمندی خود، تحصیل در بخش حقوق را انتخاب کردم تا بتوانم در آینده برای عدالت، برابری و حقوق زنان دادخواهی و مبارزه کنم و هرگونه تصمیم طالبان، مانع این اهداف من شده نمی‌تواند و برای به‌دست آوردن آن مبارزه می‌کنم.»

نیما دانشجوی سال چهارم دانشکده‌ی علوم اجتماعی است. او با یادآوری از قصه‌های مادرش از زمان حاکمیت دور نخست طالبان که زنان مورد شکنجه، ضرب شلاق و اعدام قرار می‌گرفتند، می‌گوید که باور آن همه ظلم برایش سخت بود، اما اکنون خودش همه‌ی آن اتفاقات را با چشم خود می‌بیند و حس می‌کند.

او گفت: «بسیاری‌ها می‌گفتند که طالبان فعلی با بیست سال قبل فرق دارند و حالا تغییر کرده‌اند. وقتی عمل‌کردشان را با گذشته مقایسه می‌کنم، هیچ تفاوتی را نمی‌بینم. همان افراطیت، همان سرکوب و مخالفت با پیشرفت زنان. خواست ما و همه دانشجویان دختر این است که دروازه‌ی دانشگاه‌ها را برای دختران باز بگذارند.»

او افزود که پرسش‌هایی از جمله این که دختران چه گناهی دارند، چرا طالبان از تحصیل زنان هراس دارند، آیا درس خواندن جرم است؟ و… در ذهن دارد، اما هیچ پاسخی به این پرسش‌هایش نمی‌یابد.

فرنگیس یکی از دانشجویان دانشگاه خصوصی برنا در بدخشان می‌گوید که تصمیم طالبان مخالف تمام آموزه‌های دینی و برخواسته از یک فرهنگ قبیلوی خاص است که بالای دیگران تحمیل می‌شود.

او گفت: «طالبان دشمنی آشکارا با زنان را اعلان کرده‌اند. بستن مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران، هیچ توجیه دینی و شرعی ندارد. طالبان اگر در تصمیم‌شان تجدید نظر نکنند مورد خشم ما زنان قرار خواهند گرفت و در برابر آن‌ها اعتراض و اعتصاب غذایی خواهیم کرد.»

دانشگاه دولتی بدخشان در سال جاری در نُه دانشکده‌ی مختلف حدود شش‌هزار دانشجو داشت که از این میان حدود ۳۰ درصدشان را دانشجویان دختر تشکیل می‌دهند.

این دانشجویان دختر درحالی از اعتراض و اعتصاب غذایی هشدار می‌دهند که طالبان روز گذشته رسما اعلام کرند که تحصیل دختران در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی الی امر ثانی معطل بماند. سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در دستوری به دانشگاه‌های دولتی و خصوصی گفته است که این تصمیم براساس فیصله‌ی کابینه‌ی این گروه گرفته شده است.

با این حال، این تصمیم طالبان موجی از واکنش‌ها و مخالفت‌ها را در پی داشته است. چندین کشور به‌شمول امریکا و بریتانیا و همچنین سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی این تصمیم‌گیری طالبان را محکوم کرده‌اند.

از سوی هم، برخی از استادان دانشگاه‌ها در ولایات مختلف در اعتراض به این تصمیم طالبان استعفای خود را اعلام کرده‌اند. براساس ارزیابی روزنامه اطلاعات روز، تاکنون دست‌کم ۱۳ استاد دانشگاه رسما استعفای خود را اعلام کرده‌اند. در عین زمان، منابع در تخار می‌گویند که نٌه استاد دیگر نیز استعفا کرده، اما هنوز پذیرفته نشده است.