منع کار زنان؛ اوچا این تصمیم طالبان را نکوهش کرد

دفتر سازمان ملل برای هماهنگی کمک‌های بشردوستانه (اوچا) در افغانستان، منع کار زنان در مؤسسات غیردولتی توسط طالبان را محکوم کرد.

این دفتر در بیانیه‌ای گفته است که چنین دستوری، بنیادی‌ترین حق زنان را نقض می‌کند و همچنین نقض آشکار اصول بشردوستانه است.

در این بیانیه آمده است که سازمان ملل به دنبال دیدار با رهبری طالبان برای به دست‌آوردن شفافیت در مورد دستور یادشده است.

اوچا تأکید کرده است که زنان باید قادر به ایفای نقشی حیاتی در تمام عرصه‌های زندگی، از جمله واکنش بشردوستانه باشند.

به گفته این دفتر، مشارکت زنان باید مورد احترام و محافظت قرار گیرد: «تصمیم اخیر [طالبان] تنها به آسیب‌پذیرترین افراد، به ویژه زنان و دختران آسیب می‌رساند».

اوچا افزوده است که سازمان ملل در افغانستان و شرکای آن دستور طالبان را محکوم و به این گروه یادآوری می‌کنند که سلب اراده آزاد زنان و حذف سیستماتیک آنان از تمام عرصه‌های عمومی و سیاسی، افغانستان را به عقب می‌برد و تلاش‌ها برای هرگونه صلح یا ثبات را به خطر می‌اندازد.

وزارت اقتصاد حکومت گروه طالبان دیروز (شنبه، ۳ جدی) با نشر یک نامه رسمی کار زنان در مؤسسات غیردولتی داخلی و خارجی را منع کرده است. در حال حاضر این مؤسسات روند کمک‌رسانی به نیازمندان را به‌پیش می‌برند؛ در وضعیتی که نیمی از جمعیت افغانستان با گرسنگی مواجه‌اند.

این تصمیم طالبان نیز واکنش‌های جهانی را در پی داشته است.

طالبان به‌تازگی تحصیل دختران را نیز تعلیق و آموزشگاه‌های خصوصی را به‌روی دختران بسته کرده‌اند.

این تصمیم طالبان با واکنش‌ها و مخالفت‌های گسترده در داخل و خارج از کشور مواجه شده است. شماری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی به‌شمول چندین کشور اسلامی این تصمیم طالبان را محکوم کرده‌اند.