اطلاعات روز

کاهش ذخایر دالری پاکستان؛ صرافان پاکستانی: دالر به افغانستان منتقل می‌شود

انجمن شرکت‌های صرافی پاکستان (ایکاپ) گفته است که این کشور از زمان تسلط طالبان بر کابل، با خروج گسترده‌ی دالرهای امریکایی به افغانستان مواجه بوده است.

به گزارش رسانه دان پاکستان، مالک بستان، رییس ایکاپ دیروز (دوشنبه، ۵ جدی) در یک کنفرانس خبری گفت که این وضعیت ذخایر ارزی پاکستان را تهدید می‌کند. به‌گفته‌ی وی، با قاچاق و خروج غیرقانونی دالر و همچنین بی‌توجهی اسلام‌آباد به این موضوع، نرخ ارز به‌شدت افزایش یافته است.

بستان گفت پس از تصرف کابل بدست طالبان، قیمت یک دالر ۱۵۵ روپیه بود و ذخایر پاکستان به ۲۲ میلیارد دالر می‌رسید. اکنون با فروش یک دالر در بازار بین بانکی به قیمت ۲۲۵ روپیه، ذخایر به پایین‌ترین سطح خود در حدود هشت سال گذشته رسیده است. وی افزود که جریان بلامانع پول امریکایی به افغانستان برای پاکستان بحران به‌وجود آورده است.

او گفت از زمانی که اسلام‌آباد به هر فردی که خارج می‌شود اجازه‌ داده است که هزار دالر با خود همراه داشته باشد، با خروج منظم ۱۵ هزار نفر به افغانستان در روز، روزانه به‌گونه‌ی قانونی ۱۵ میلیون دالر از پاکستان به افغانستان خارج می‌شود.

این مقام پاکستانی می‌گوید که دو ماه پیش حکومت کابل اعلام کرد که تمام پول پاکستان باید به دالر یا سایر ارزهای خارجی تبدیل شود. نگهداری بیش از نیم‌میلیون روپیه پاکستان در کابل ممنوع است و هر فردی که این مقدار کلدار را داشته باشد، تحت قوانین مبارزه با پولشویی محاکمه خواهد شد.

آقای بستان هشدار داد: «۴۲ سال است که مردم افغانستان با کلدار تجارت می‌کنند. آنان صدها میلیارد کلدار دارند. اما حالا به هر قیمتی که شده از پاکستان دالر می‌خرند. آنان دالرهای حاصله را از بازارهای پاکستان پنهانی خارج خواهند کرد.» وی افزود که اسلام‌آباد باید این موضوع را با دولت کابل در میان بگذارد.

او گفت که بانک‌های تجاری ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون دالر در ماه از شرکت‌های صرافی برای کارت‌های اعتباری خریداری می‌کنند. این کارت‌ها به‌صورت قانونی دالر را از کشور منتقل می‌کنند. با این حال، دولت برای هر کارت سالانه‌ ۳۰ هزار دالر هزینه تعیین کرده است. پیش از این، هیچ محدودیتی برای چنین معامله‌های وجود نداشت.

رییس ایکاپ افزوده است که در سه‌ماهه‌ی اول این سال مالی حدود ۱۵ هزار کانتینر بدون پرداخت مالیات واردات از پاکستان خارج شده‌اند. تعداد کانتینرها بسیار بیشتر از رقم سه هزار کانتینر سال گذشته در سه‌ماهه‌ی مشابه بود.» او گفت که پاکستان زغال‌سنگ، سبزیجات، میوه‌های خشک و سایر مواد معدنی را از افغانستان وارد می‌کند که روزانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون دالر هزینه دارد.

او گفت: «دولت کابل با موفقیت نرخ دالر را ۸۸ افغانی حفظ کرده و این به‌خاطر سیاست‌های آنان بوده که اسکناس چاپ نمی‌کنند مگر این‌که دالر دریافت کنند.»

وی گفت: «شرکت‌های صرافی در حال حاضر سه میلیارد دالر از طریق صادرات سایر ارزهای خارجی وارد می‌کنند، در حالی‌که میزان حواله سالانه دو میلیارد دالر است.» او اضافه کرد: «اگر دولت به ما اجازه دهد با ۵۰ شرکت خارجی برای حواله‌ها قرارداد داشته باشیم، می‌توانیم سالانه هفت تا هشت میلیارد دالر وارد کنیم، در حالی‌که تنها سه شرکت در حال حاضر داریم.»