اطلاعات روز

در پی حمله‌ی انتحاری در اسلام‌آباد، تدابیر امنیتی «ویژه» اجرا خواهد شد

پس از حمله‌ی انتحاری که پایتخت پاکستان را تکان داد، پولیس اسلام‌آباد امروز (سه‌شنبه، ۶ جدی) «طرح امنیتی ویژه» را با توجه به وضعیت فعلی صادر کرد.

سازمان مجری قانون این طرح را در توییتر به اشتراک گذاشت و نوشت که حداقل ۲۵ ایست بازرسی امنیتی موقت در مکان‌های مختلف در اسلام‌آباد ایجاد شده است.

مقامات با استفاده از دوربین‌های امنیتی شهری ورود و خروج‌ها در «منطقه‌ی هدف» را زیر نظر خواهند گرفت و تصویر مسافران مترو نیز ضبط خواهد شد.

پولیس از ساکنان و اتباع خارجی خواست مدارک شناسایی خود را همراه داشته باشند. از شهروندان نیز خواسته شده تا روی موترهای خود اسناد صادره از دفتر امور مالیاتی را نصب کنند.

پولیس ترافیک هشدار داد: «با موترهای بدون اسناد و اسناد غیرمجاز برخورد قانونی خواهد شد.»

همچنین به شهروندان توصیه شده که مستأجران و کارمندان را در نزدیک‌ترین حوزه‌ی پولیس ثبت کنند. این بیانیه در ادامه می‌گوید شهروندانی که به کارگران داخلی یا خارجی ثبت نشده کار بدهند نیز مورد بازخواست قرار خواهند گرفت.

پولیس از شهروندان خواست در صورت مشاهده‌ی هرگونه فعالیت غیرمعمول از طریق شماره تلفنی ۱۵ گزارش دهند.

 دیپلمات‌های خارجی نیز توصیه‌هایی دریافت کرده‌اند

از زمان حمله‌ی انتحاری در اسلام‌آباد، چندین هیأت خارجی به شهروندان و کارکنان خود توصیه کرده‌اند که به‌دلیل وضعیت امنیتی در شهر، تردد خود را به حداقل برسانند.

سفارت عربستان سعودی با صدور هشدار امنیتی به شهروندان خود در پاکستان توصیه کرد که مراقب باشند و تردد خود را محدود کنند.

نماینده‌ عالی‌رتبه‌ی استرالیا نیز به کارمندانش در اسلام‌آباد توصیه کرد که نگهبانان را افزایش داده و گشت‌وگذار درون‌شهری را محدود کنند.

چند سفارت دیگر نیز به کارکنان و شهروندان خود توصیه کرده‌اند که در تعطیلات جاری، به‌ویژه تا اول جنوری تردد خود را برای مدتی محدود کنند.

روز یک‌شنبه، سفارت ایالات متحده در اسلام‌آباد نیز به دیپلمات‌های خود توصیه کرد که از سفرهای «غیرضروری و غیررسمی» در پایتخت این کشور در طول تعطیلات روزهای پس از حمله‌ی انتحاری خودداری کنند.

سفارت امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دستورالعمل‌ها با توجه به قرار گرفتن اسلام‌آباد در حالت آماده‌باش بالا به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی صادر شده است.

در این بیانیه آمده است: «از آن‌جایی که اسلام‌آباد به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی و ممنوعیت تمام تجمعات عمومی در وضعیت هشدار قرار گرفته، سفارت از تمام دیپلمات‌ها می‌خواهد که در طول تعطیلات از سفرهای غیرضروری و غیررسمی به این شهر خودداری کنند.»

سفارت همچنین به کارکنان خود توصیه کرد که در مراسم‌ها و مکان‌های عبادی محتاط باشند و از مکان‌های پرجمعیت دوری کنند، برنامه‌های امنیتی خود را بررسی کنند، محیط اطراف خود را زیر نظر بگیرند، مدارک شناسایی همراه داشته باشند، توصیه‌های مجری قانون را به‌کار گیرند و رسانه‌های محلی را برای به‌روزرسانی تعقیب کنند.

حمله‌ی انتحاری

این هشدارها پس از انفجاری صادر شد که چند روز پیش رخ داد و پایتخت را در بهت فرو برد. پولیس هنگام گشت‌زنی در منطقه‌ی آی-۱۰ اسلام‌آباد، به موتری مظنون دستور توقف داد و مهاجم انتحاری بلافاصله خود را منفجر کرد.

پولیس به رسانه‌ها گفت که در نتیجه‌ی این انفجار، یک پولیس کشته و هفت نفر از جمله یک پولیس و افراد غیرنظامی زخمی شده‌اند. بعدا یک تیم تحقیقاتی مشترک برای تحقیق در مورد بمب‌گذاری انتحاری تشکیل شد.

پس از پایان آتش‌بس گروه تحریک طالبان در ماه گذشته‌ی میلادی، حوادث تروریستی در سراسر پاکستان، به‌ویژه در بلوچستان و خیبرپختونخوا افزایش یافته است.