زندگی زیر حاکمیت طالبان؛ افزایش آمار خودکشی و ازدواج‌های اجباری در غور

فعالان حقوق بشری در غور می‌گویند که با برگشت طالبان در کشور و محروم شدن دختران از تعلیم و تحصیل، آمار خشونت‌های خانوادگی، ازدواج‌های اجباری و زیر سن و خودکشی زنان و دختران در این ولایت بیشتر شده است.

یکی از فعالان حقوق بشر که نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود، می‌گوید که خشونت علیه زنان و ازدواج‌های اجباری و زیر سن در غور حدود ۸۰ درصد بیشتر شده است. وی عمده‌ترین دلیل این کار را مسدود بودن مکاتب و وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان عنوان می‌کند.

فعالان حقوق زنان در ولایت غور هم از افزایش ازدواج‌های اجباری، خودکشی زنان و دختران و همچنان خشونت‌های خانوادگی اظهار نگرانی کرده و از طالبان می‌خواهند که دروازه‌های نهادهای تعلیمی و تحصیلی را به‌روی دختران باز کرده و زمینه‌ی کار را برای زنان نیز فراهم کنند.

این فعالان نبود نهادهای حمایت‌کننده‌ی زنان را نیز از دلایلی می‌دانند که سبب افزایش خشونت‌های خانوادگی و ازدواج‌های اجباری و زیر سن در غور شده است.

با این حال شماری از دختران دانش‌آموز در غور می‌گویند که با مسدود شدن مکاتب و وضع محدودیت‌های طالبان برای دختران و زنان، مجبور شده‌اند تن به ازدواج بدهند.

صدیقه  (مستعار)، دختر ۱۴ ساله‌ی غوری که دانش‌آموز صنف هشتم مکتب است می‌گوید: «وقتی طالبان مکاتب ما را مسدود کردند، مجبور شدم ازدواج کنم. پدرم مرا گفت دیگر مکاتب باز نمی‌شوند، باید عروسی کنی. چون وضعیت اقتصادی ما هم خوب نیست. من بیش از یک سال می‌شود که به مکتب نرفته‌ام. از خانه نشستن خسته‌ام و پشت همصنفی‌هایم دق شده‌ام.»

این دختر دانش‌آموز که تا پیش از برگشت طالبان به مکتب می‌رفت و برای آینده‌اش آرزوهای به‌سر داشت، اکنون نا امید شده است. او افزود: «وقتی که مکتب می‌رفتم خوب درس می‌خواندم. به امید این‌که در آینده یک چیزی شوم و برای مردم و کشور خود خدمت کنم. اما متأسفانه بسته‌ شدن مکاتب، تأثیرات بدی برایم داشته است. اکنون زندگی‌ام در خانه تنها با غم‌ها و خستگی‌ها سپری می‌شود. با گذشت هر روز وضعیت روحی و روانی من خراب‌تر می‌شود.»

این دختر نوجوان غوری از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهد که بیشتر از این برای دختران و زنان ممانعت ایجاد نکند و اجازه بدهد تا دختران درس بخوانند و زنان کار کنند. زیرا به‌گفته‌ی او، جامعه به زنان و دختران نیاز جدی دارد.

«فرار از منزل»

فعالان حقوق زنان در غور همچنان می‌گویند که با برگشت طالبان آمار فرار از منزل در این ولایت نیز افزایش چشمگیری یافته است.

به‌گفته‌ی آنان، پس از برگشت طالبان مردان خانواده‌ها بیکار شده و خشونت‌های خانوادگی و ازدواج‌های اجباری دختران پیشتر از هر زمانی دیگری افزایش یافته است.

خشونت‌های خانوادگی، ازدواج‌های اجباری و زیر سن، ممانعت از حق تعلیم و تحصیل و وضع محدودیت‌های  طالبان از عوامل عمده‌ی فرار دختران از منزل در ولایت غور گفته می‌شود.

به‌تازگی چهار دختر و پسر در ولسوالی چهارسده غور از سوی طالبان به جرم فرار از منزل بازداشت شده‌اند. همچنان یک دختر و یک پسر در ولسوالی دولتیار به جرم فرار از منزل شلاق زده شده‌اند. این دختر و پسر هرکدام به ۳۹ شلاق و شش ماه حبس نیز محکوم شده‌اند.

ممانعت از دسترسی دانش‌آموزان به آموزش باعث بیماری روانی آنان شده است. عکس: شبکه‌های اجتماعی

مسدود کردن مکاتب یا حبس خانگی دختران؟

فعالان حقوق زنان در غور می‌گویند مسدود کردن مکاتب به‌روی دانش‌آموزان دختر از سوی طالبان تأثیرات منفی و مخرب بالای روح و روان آنان گذاشته است.

یکی از این فعالان می‌گوید: «مسدود کردن مکاتب دخترانه از سوی طالبان تأثیرات منفی و مخرب از جمله اضطراب، ترس، فشار‌های روحی و روانی، کم‌رنگ شدن انگیزه‌ی دختران و زنان برای دنبال کردن اهداف شان، دوری از درس و تعلیم و عقب ماندن اذهان دختران را به همراه داشته است. این عوامل سبب خودکشی برخی از دختران نیز شده است که ما چند روز قبل شاهد خودکشی دو دختر جوان و نوجوان در ولسوالی تیوره و شهر فیروزکوه بودیم.»

فعالان حقوق بشر در غور هم می‌گویند که اکنون زنان و دختران در حبس خانگی به‌سر می‌برند و با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه هستند.

یکی از فعالان حقوق بشر که نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود، می‌گوید: «با برگشت دوباره‌ی طالبان به قدرت آمار خشونت‌های خانوادگی و ازدواج‌های اجباری در این ولایت افزایش یافته است. دلیلش این است که مکاتب به‌روی دختران بسته‌اند و به زنان اجازه‌ی کار داده نمی‌شود. آنان مجبور می‌شوند که خود شان تن به ازدواج بدهند یا این‌که پدران‌شان آنان را وادار به ازدواج‌های اجباری می‌کنند.»

فعالان حقوق زنان و حقوق بشر در ولایت غور از طالبان می‌خواهند که دروازه‌های مکاتب را به‌روی دختران باز کنند.

با برگشت دوباره‌ی طالبان به قدرت آمار خشونت‌های خانوادگی و ازدواج‌های اجباری در این ولایت افزایش یافته است. عکس: شبکه‌های اجتماعی

فقر و چالش‌های اقتصادی

در کنار وضع محدودیت‌های طالبان، فقر و مشکلات اقتصادی از چالش‌های دیگری است که سبب افزایش ازدواج‌های اجباری و زیر سن و خشونت‌های خانوادگی در غور شده است.

شماری از باشندگان غور می‌گویند که با روی کارآمدن طالبان، فقر، بیکاری و مشکلات اقتصادی در این ولایت به‌گونه‌ی جدی افزایش یافته است. خانواده‌ها مجبور می‌شوند که به‌دلیل زنده ماندن اعضای خانواده‌ی‌شان، دختران  خوردسال شان را به ازدواج بدهند.

فقر و بیکاری باعث تشدید خشونت‌های خانگی شده است. عکس: روزنامه اطلاعات روز

پاسخ طالبان چیست

مسئولان محلی طالبان در غور اما افزایش آمار خشونت‌های خانوادگی، ازدواج‌های اجباری و زیر سن و همچنان خودکشی دختران و زنان در این ولایت را رد می‌کنند.

عبدالواحد حماس، سخن‌گوی والی طالبان در غور می‌گوید: «برای هیچ‌کسی اجازه‌ی ازدواج‌های اجباری داده نمی‌شود. این‌که می‌گویند آمار خودکشی بالا رفته است چنین نیست.»

سخن‌گوی والی طالبان در غور همچنان اضافه می‌کند که اگر قضایای خشونت علیه زنان در این ولایت وجود داشته باشد، از سوی محاکم بررسی می‌شود. نگرانی از افزایش خشونت‌های خانوادگی، ازدواج‌های اجباری و زیر سن و همچنان خودکشی دختران و زنان از سوی فعالان حقوق زن و حقوق بشر در حالی مطرح می‌شود که به‌تازگی طالبان در یک فرمان دروازه‌های تمام نهادهای تعلیمی و تحصیلی را به‌روی دختران مسدود کرده و همچنان وظایف کارمندان زنان در نهاد‌های غیردولتی را تا زمانی نامعلوم متوقف کرده‌اند. این فرمان‌های طالبان با واکنش‌های تند داخلی و بین‌المللی روبه‌رو شده است.