اطلاعات روز

پایان مرگبار‌ترین ماه برای نظامیان پاکستانی؛ احتمال افزایش خشونت در پاکستان

مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی پاکستان (CRSS) می‌گوید که این کشور احتمالاً در سال ۲۰۲۳ خشونت‌های بیشتری را تجربه خواهد کرد.

روزنامه اکسپرس تریبون امروز (شنبه، ۱۰ جدی) در گزارشی به نقل از بیانیه‌ی مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی نوشته است که ۲۰۲۲ به‌دلیل ظهور «گروه تروریستی جدید متشکل از تحریک طالبان پاکستان (TTP)، ارتش آزادی‌بخش بلوچ (BLA) و داعش-افغانستان»، با مرگبارترین ماه برای پرسنل امنیتی پاکستان در بیش از یک دهه به پایان رسید.

براساس این گزارش، نیروهای امنیتی پاکستان در طول سال ۲۰۲۲ حداقل ۲۸۲ پرسنل خود را از دست دادند که ۴۰ نفر آنان در ماه دسامبر در حملاتی که شامل کمین بمب‌های دست‌ساز، حملات انتحاری و یورش به پاسگاه‌‌های امنیتی، عمدتاً در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان کشته شدند.

در این بیانیه آمده است که پاکستان در سال جاری گواه ۳۷۶ حمله بوده است که «مسئولیت ۵۷ حمله را گروه‌های تروریستی بر عهده گرفته است».

به گزارش مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی، اندکی پس از آن که تحریک طالبان پاکستان آتش‌‍بس یک ساله را در ۲۸ نوامبر لغو کرد، موج بی‌سابقه خشونت در خیبرپختونخوا و بلوچستان آغاز شد.

این مرکز گفته است که بیشترین قربانیان خشونت غیرنظامیان، مقامات دولتی و پرسنل امنیتی با ۶۲ درصد از مجموع تلفات بودند، درحالی که ستیزه‌جویان، شورشیان و سایر قانون‌شکنان برای ۳۸ درصد باقی‌مانده از کل تلفات در سال جاری شمارش شدند.

در میان غیرنظامیان کشته شده، افراد خارجی، از جمله چهار چینی و یک فرمانده سابق پولیس افغانستان نیز شامل بودند.

در بلوچستان، گروه‌های شورشی دست‌کم ۱۴ حمله بزرگ، عمدتاً به اهداف نیروهای امنیتی، انجام دادند که منجر به کشته شدن ۳۳ نفر و زخمی شدن ۲۳ نفر شد.

یک زن وابسته به ارتش آزادی‌بخش‌ بلوچ در ماه اپریل در دانشگاه کراچی یک حمله انتحاری انجام داد که در آن سه معلم چینی و یک راننده‌ی پاکستانی کشته شدند.

براساس بیانیه‌ی مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی، در سال ۲۰۲۳ پاکستان احتمالا خشونت بیشتری را تحمل خواهد کرد.

به‌گفته‌ی این مرکز، نیروهای امنیتی از جمله ارتش و پولیس و همچنین ایالت‌های خیبرپختونخوا و بلوچستان در معرض تهدید خشونت تروریستی باقی خواهند ماند.

در ادامه بیانیه‌ی مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی آمده است که چالش‌های امنیتی احتمالا تا زمانی که گروه‌های تروریستی از پناهگاه امن در افغانستان برخوردارند، ادامه خواهند داشت.