عربستان برای ایجاد یک مرکز بزرگ‌ اسلامی در کابل، «چک ‌سفید امضا» داد

اطلاعات روز: حکومت عربستان سعودی اعلام کرد که برای تمویل هزینه‌های ساخت و فعالیت یک مرکز بزرگ اسلامی در کابل، «چک سفید امضا» داده است. این مرکز اسلامی قرار است به مساحت 119 هزار متر مربع زمین در تپه‌‌ی مرنجان کابل ساخته شود. در این مرکز علوم اسلامی و زبان عربی تدریس خواهد شد.

قرارداد ساخت این مرکز روز گذشته میان حکومت عربستان سعودی و یک شرکت این کشور در کابل به امضا رسید. بر اساس این قرارداد، در مرکز اسلامی یاد شده، یک دانشگاه بزرگ، خوابگاهی با گنجایش ۵۰۰۰ نفر، شفاخانه، ورزشگاه، مسجدی با گنجایش ۱۵۰۰۰ نمازگزار و یک سالن بزرگ نشست ساخته خواهد شد.

تنها هزینه‌ی ساخت این مرکز ۴۵ تا ۱۰۰ میلیون دالر تخمنین شده است. افغانستان و عربستان هدف اساسی ایجاد مرکز یاد شده را معرفی «اسلام معتدل» عنوان کرده‌اند. عبدالرحمان الغاصب، سفیر عربستان در کابل هنگام امضای قرارداد ساخت این مرکز گفت، تلاش برای برنامه‌ریزی و ارائه‌ی آموزش‌ها برای معرفی اسلام معتدل، هدف اساسی ایجاد این مرکز است.

او با اشاره به این‌که کشورش همواره با هراس‌افگنی مبارزه کرده گفت، در این مرکز مضامین مخالف هراس‌افگنی تدریس خواهند شد. در حال حاضر در کشور هزاران مدرسه‌ی کوچک و بزرگ برای تدریس علوم دینی فعالیت دارند، اما هنوز هم هزاران شهروند برای فراگرفتن علوم اسلامی، به مدرسه‌های دینی پاکستان می‌روند.

این مسئله مشکلات جدی، از جمله نا‌امنی را در کشور به‌وجود آورده؛ زیرا اکثر مدرسه‌های پاکستان، برای طالبان نیرو جذب می‌کنند. در اوایل سال روان گزارش‌هایی به نشر رسیدند که صدها مدرسه‌ی دینی در پاکستان مسدود شده‌اند و دانش‌آموزان این مدارس برای جنگ علیه نیروهای امنیتی و خارجی به افغانستان فرستاده شده‌اند.

به همین دلیل، مقام‌های حکومتی همواره بر تقویت مدرسه‌های دینی در داخل کشور تأکید کرده‌اند. با این حال، محمد یوسف نیازی، سرپرست وزارت حج و اوقاف دیروز هنگام امضای قرارداد ساخت مرکز اسلامی «ملک عبدالله» در کابل تأکید کرد که یکی از اهداف ایجاد این مرکز، فراهم آوردن زمینه‌ی آموزش دینی برای شهروندان در داخل است.

نیازی گفت که برنامه‌های آموزشی و مواد درسی این مرکز با نظارت وزارت حج و اوقاف انتخاب می‌شوند. قرار است مرکز اسلامی یاد شده به امامان مسجدها در کشور نیز آموزش‌های دینی دهد. بر اساس گزار‌ش بی‌بی‌سی، کار ‌ساخت این مرکز ۲ تا ۳ سال پیش‌بینی شده است. پس از تکمیل‌ ساختمان این مرکز، اداره‌ی‌ آن را هیأت مشترک افغان و عربستان ‌عهده‌دار خواهد شد.