فشار طالبان بر رسانه‌ها
RSF

محاکمه‌ی غیابی رسانه‌ها؛ فدراسیون خبرنگاران: این اقدام طالبان غیرشرعی و غیرقانونی است

فدراسیون خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای افغانستان در پیوند به اظهارات عبدالحق حماد، رییس نظارت بر رسانه‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفته است که محاکمه‌ی غیابی مسئولان رسانه‌ها که از خارج فعالیت دارند، غیرشرعی و غیرقانونی است.

عبدالحق حماد رسانه‌هایی را که از بیرون فعالیت دارند، متهم به تبلیغ علیه طالبان و «تخریب نظام» کرده و گفته است که این رسانه‌ها محاکمه و حکم آن‌ها به‌زودی ابلاغ می‌شود.

پس از تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان در اسد سال گذشته‌ی خورشیدی، شماری از رسانه‌ها درخواست طالبان برای نشرات طبق میل این گروه را نپذیرفته و فعالیت‌شان را از خارج از کشور ادامه می‌دهند.

رییس نظارت بر نشرات رسانه‌ها در وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفته است: «درباره‌ی این رسانه‌ها تصمیم گرفته شده، موضوع تا محکمه رسیده و امید است که در چند روز آینده محکمه در مورد شان فیصله کند و آن فیصله ابلاغ خواهد شد.»

فدراسیون خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای افغانستان اما گفته است که محکمه‌ی غیابی در اسلام «فقط در تضییع حق جایز است» و در هیچ حالت دیگر محکمه‌ی غیابی جواز ندارد.

به‌گفته‌ی این فدراسیون، قوانین بین‌المللی حقوق بشری نیز محکمه‌ی غیابی را فقط در تضییع حقوق به رسمیت می‌شناسد.

به‌باور فدراسیون خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای افغانستان، هر نوع اقدام طالبان در این زمینه غیرشرعی و غیرقانونی است، زیرا «در این‌جا تضییع حق مصداق روشن ندارد».

این فدراسیون گفته که تمامی قوانین افغانستان به‌جز قوانین نظام کمونیستی، محکمه‌ی غیابی را در موارد ضایع‌شدن حق مصداق‌پذیر دانسته و سوءاستفاده‌ی سیاسی از این امر را غیرقانونی شمرده است.

فدراسیون خبرنگاران در عین حال گفته است که در حال حاضر هیچ قانونی در افغانستان قابل اجرا نیست و طالبان فقه حنفی را اصل رفتار‌های حقوقی خود می‌پندارند.

به‌گفته‌ی این فدراسیون، فقه حنفی نیز در مورد محاکم غیابی اصل تضییع حق را به رسمیت می‌شناسد.

فدراسیون خبرنگاران اضافه کرده است که محاکم غیابی همواره از سوی نظام‌های خودکامه به‌عنوان یک حربه‌ی فشار بر آزادی‌های فردی و اجتماعی در جامعه به‌کار رفته و مطابق قوانین بین‌المللی نقض حقوق بشر پنداشته می‌شود.

فدراسیون خبرنگاران و نهادهای رسانه‌‍‌ای افغانستان از سازمان ملل متحد و کشورهای جهان خواسته است که جلو اقدامات «خشونت‌بار» طالبان را بگیرند و نگذارند حقوق جامعه رسانه‌ای افغانستان ضایع شود.

به‌دنبال به قدرت رسیدن طالبان، این گروه محدودیت‌های گسترده علیه رسانه‌ها و خبرنگاران وضع کرده‌ است.

براساس یافته‌های مرکز خبرنگاران افغانستان، پس از تسلط طالبان بیش از نیمی از مجموع ۶۰۰ رسانه‌ی صوتی، چاپی، تصویری و آنلاین، به‌دلیل وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان مسدود شده‌اند.