طالبان به پاکستان: بی‌اعتمادی به نفع هیچ طرف نیست

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در واکنش به اظهارات اخیر مقامات پاکستانی مبنی بر استفاده از خاک افغانستان علیه پاکستان، گفته است که بی‌باوری به نفع هیچ طرفی نیست.

او امروز (سه‌شنبه، ۱۳ جدی) در بیانیه‌ای، اظهارنظرهای مقامات پاکستانی در مورد افغانستان را نادرست خوانده و درباره‌ی آن ابراز تأسف کرده است.

به‌تازگی خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان گفته است که به‌رغم تعهد طالبان به اسلام‌آباد، خاک افغانستان علیه این کشور استفاده می‌شود.

سخن‌گوی طالبان گفته است که حکومت این گروه تلاش می‌کند تا از خاک افغانستان علیه پاکستان و هیچ کشوری استفاده نشود.

مجاهد علاوه کرده است که طالبان خواهان روابط خوب با همه کشورهای همسایه از جمله پاکستان مطابق روحیه‌ی حسن همجواری اند.

او افزوده است: «طرف پاکستانی نیز مسئولیت دارد که سعی کند اوضاع را کنترل کند و از اظهارات بی‌اساس و افکار تحریک‌آمیز خودداری کند؛ زیرا این‌گونه گفت‌وگوها و بی‌اعتمادی‌ها به نفع هیچ طرف نیست.»

مجاهد علاوه کرده است که طالبان برای صلح و ثبات در افغانستان ارزش قایل اند و خواهان صلح و ثبات برای کل منطقه می‌باشند.

این در حالی است که مقامات پاکستانی می‌گویند که پس از تسلط طالبان بر افغانستان حملات در پاکستان افزایش یافته است. این کشور مدعی است که طالبان در افغانستان به طالبان پاکستانی پناه داده‌اند.

پیشتر وزیر داخله‌ی پاکستان گفته بود که طالبان افغانستان باید مخفیگاه‌های طالبان پاکستانی را برچینند و در غیر این صورت خود پاکستان اقدام خواهد کرد.

وزارت دفاع طالبان در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که افغانستان بی‌صاحب نیست و ادعای حضور طالبان پاکستانی در این کشور را بی‌اساس خواند.

اوایل روز گذشته شورای امنیت ملی پاکستان به رهبری شهباز شریف، نخست‌وزیر این کشور نیز تشکیل جلسه داده و اعلام کرده است که هیچ کشوری اجازه ندارد پناهگاه و تسهیلاتی برای تروریست‌ها فراهم کند و پاکستان تمام حقوق خود را برای محافظت از مردم خود محفوظ می‌دارد.

این در حالی است که خود پاکستان متهم به حمایت از تروریسم است. اسامه بن لادن، رهبر القاعده در پاکستان کشته شد.

پاکستان در ۲۰ سال گذشته حامی اصلی طالبان افغانستان نیز شناخته می‌شود؛ تا جایی که طالبان نیروهای نیابتی پاکستان دانسته می‌شود.