هوگو شورتر، کاردار سفارت بریتانیا برای افغانستان

کاردار سفارت بریتانیا: ممنوعیت تحصیل و کار زنان برای افغانستان یک تراژدی است

هوگو شورتر، کاردار سفارت بریتانیا برای افغانستان می‌گوید که ممنوعیت تحصیل و کار زنان در افغانستان به‌عنوان تنها کشوری که زنان را از این حقوق‌شان محروم کرده، یک تراژدی است.

شورتر این موضوع را سه‌شنبه شب (۱۳ جدی) در یک رشته‌توییت مطرح کرده و نوشته است که برای حمایت از حقوق زنان باید اقدامات بیشتری در سطح جهانی انجام شود.

او نوشته است که دولت بریتانیا برای رسیدگی به مسائل برابری دست‌مزد و حذف خشونت و آزار و اذیت مبتنی بر جنسیت زنان، از طریق قوانین، دادگاه‌ها و شرکای بین‌المللی تلاش می‌کند.

هوگو شورتر نوشته است: «ما می‌شنویم که برخی از اعضای طالبان به‌طور خصوصی با افزایش محدودیت‌های اعمال‌شده در برابر زنان و دختران افغانستان مخالف هستند. طالبان برای تغییر تصمیم خود مسئولیت جمعی دارند.»

شورتر تأکید کرده است که طالبان با نقض حقوق ابتدایی تحصیل یا کار زنان و دختران به‌عنوان نیمی از جمعیت افغانستان، نه تنها آینده‌ی میلیون‌ها شهروند این کشور را، بلکه آینده‌ی کشورشان را نیز به خطر می‌اندازند.

کاردار سفارت بریتانیا برای افغانستان سه روز پیش نیز در رشته‌توییتی نوشته بود که طالبان با منع کار زنان در سازمان‌های غیردولتی با جان مردم افغانستان بازی می‌کنند.

این درحالی است که طالبان چند روز پیش تحصیل دختران در دانشگاه‌ها را تعلیق و کار زنان در مؤسسات غیردولتی ملی و بین‌المللی را نیز ممنوع اعلام کردند.

این گروه قبل از این آموزش دختران بالاتر از صنف ششم مکتب را ممنوع و زنان را از کار در ادارات دولتی نیز محروم کرده بود. وضع این محدودیت‌ها از سوی طالبان، با واکنش‌های گسترده‌ی داخلی و خارجی مواجه شده است.