امریکا: پاکستان حق دارد از خود در برابر تروریسم دفاع کند

ند پرایس، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا در یک نشست خبری گفته است که مردم پاکستان از حملات تروریستی به‌شدت آسیب دیده‌اند و پاکستان حق دارد که از خود در برابر تروریسم دفاع کند.

او این اظهارات را در پاسخ به پرسشی درباره‌ی اظهارات مقامات پاکستانی درباره‌ی حضور طالبان پاکستانی در خاک افغانستان مطرح کرده است.

پرایس همچنین از طالبان خواسته است تا به تعهدی که داده‌اند پابند باشند تا دیگر هرگز از خاک افغانستان به‌عنوان سکوی پرتاب حملات تروریستی بین‌المللی استفاده نشود.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا گفته است که این تعهد از جمله تعهداتی است که طالبان تا به امروز نتوانسته یا تمایلی به انجام آن نداشته‌اند.

مقامات پاکستانی می‌گویند که پس از تسلط طالبان بر افغانستان حملات در پاکستان افزایش یافته است. این کشور مدعی است که طالبان در افغانستان به طالبان پاکستانی پناه داده‌اند.
به‌تازگی خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان گفته است که به‌رغم تعهد طالبان به اسلام‌آباد، خاک افغانستان علیه این کشور استفاده می‌شود.

پیشتر وزیر داخله‌ی پاکستان هم گفته بود که طالبان افغانستان باید مخفیگاه‌های طالبان پاکستانی را برچینند و در غیر این صورت خود پاکستان اقدام خواهد کرد.

شورای امنیت ملی پاکستان نیز اخیرا به رهبری شهباز شریف، نخست‌وزیر این کشور نیز تشکیل جلسه داده و اعلام کرده است که هیچ کشوری اجازه ندارد پناهگاه و تسهیلاتی برای تروریست‌ها فراهم کند و پاکستان تمام حقوق خود را برای محافظت از مردم خود محفوظ می‌دارد.

طالبان این اظهارات مقامات پاکستانی را تحریک‌آمیز و بی‌اساس خوانده‌اند.