متقی به کابلوف: روسیه در سیاست خارجی ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است
عکس: MFA

متقی به کابلوف: روسیه در سیاست خارجی ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در دیدار با ضمیر کابلوف، نماینده ویژه‌ی روسیه در امور افغانستان گفته است که مسکو در سیاست خارجی کابل جایگاه ویژه‌ای دارد.

به‌گفته‌ی حافظ ضیا، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان، متقی و کابلوف امروز (پنج‌شنبه، ۲۲ جدی) در کابل دیدار کرده است.

ضیا در رشته‌توییتی نوشته است که سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان با نماینده ویژه‌ی روسیه درباره‌ی روابط دوجانبه، مسائل منطقه و همکاری‌های اقتصادی گفت‌وگو کرده است.

به نقل از معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان، در این دیدار متقی گفته است که روسیه در سیاست «خارجی افغانستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.»

او گفته است که کابل علاقمند گسترش و افزایش حضور دیپلماتیک خود در مسکو است.

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان درباره‌ی مبادلات تجارتی میان افغانستان و روسیه نیز صحبت کرده و از طرفی روسی خواسته است که روی راه توسعه‌ تجارت دوجانبه کار کند.

گفت‌وگو در مورد واردات نفت، گاز و گندم از روسیه نیز دیگر موضوعات مورد بحث در دیدار مقامات طالبان با هیأت روسی بوده است.

به‌گفته‌ی معاون‌ سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان، در این دیدار نماینده ویژه‌ی روسیه در سخنان خود از انفجار دیروز ابراز تأسف کرده و افزوده است که «دشمنان در تلاش هستند تا افغانستان را ناامن کنند.»

کابلوف گفته است که روسیه خواهان ثبات و توسعه در افغانستان است و «نمی‌خواهد مانند کشورهای غربی از افغانستان انتقاد و در امور داخلی آن دخالت کند.» او افزوده است که روسیه نمی‌خواهد افغانستان از جامعه‌ی جهانی منزوی شود.

نماینده ویژه‌ی رییس‌جمهور روسیه اضافه کرده که کشورش به همکاری‌های خود با افغانستان در بسیاری از زمینه‌ها ادامه خواهد داد.

وی افزوده است که افغانستان می‌تواند نقش مفیدی در توسعه‌ تجارت بین پاکستان، آسیای مرکزی و روسیه داشته باشد.

سفر کابلوف به کابل یک روز پس از انفجار در ورودی وزارت خارجه‌ی طالبان انجام شده است. گفته می‌شود که دیروز هنگام انفجار یک هیأت چینی در وزارت خارجه‌ی طالبان حضور داشته است.

در این انفجار دست‌کم ۱۶ کارمند وزارت خارجه‌ی طالبان کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند.