ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده
عکس: Getty Images

امریکا: ادعای القاعده درباره‌ی زنده‌بودن ایمن‌الظواهری حقیقت ندارد

مرکز تعامل جهانی (Global Engagement Center) مستقر در وزارت خارجه‌ی امریکا می‌گوید که شبکه القاعده ویدئوهایی از ایمن‌الظواهری منتشر کرده که نشان بدهد او زنده است.

این مرکز روز پنج‌شنبه (۲۲ جدی) در توییتی نوشته است که ایمن‌الظواهری مرده [کشته شده] و هرگونه ادعا در مورد زنده‌بودن او حقیقت ندارد.

این درحالی است که امریکا در ماه آگست ۲۰۲۲ اعلام کرد که ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده را در یک حمله هوایی در کابل کشته است.

در آن زمان یکی از مقام‌های ارشد دولت امریکا گفته بود که الظواهری سال‌ها مخفی شده بود و عملیات شناسایی و کشتن او نتیجه‌ی کار «دقیق، صبورانه و مداوم» جامعه‌ی ضد تروریسم و استخبارات بود.

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا نیز گفته بود که با کشته‌شدن ایمن‌الظواهری در کابل، عدالت درباره‌ی او اجرا شده است: «اکنون عدالت برقرار شده است و این رهبر تروریست دیگر نیست. مردم در سراسر جهان دیگر نیازی به ترس از قاتل شریر و مصمم ندارند. ایالات متحده همچنان به نشان‌دادن عزم و توانایی خود برای دفاع از مردم امریکا در برابر کسانی که به دنبال آسیب‌رساندن به ما هستند، ادامه می‌دهد.»

اما در تاریخ دوم جدی امسال خبرگزاری رویترز به نقل از گروه اطلاعاتی سایت (SITE) نوشت که القاعده یک ویدئوی ۳۵ دقیقه‌ای منتشر کرده و ادعا می‌کند که توسط ایمن‌الظواهری، رهبر این گروه روایت شده است.

طبق این گزارش، روی این ویدئو تاریخی درج نشده و در متن نیز مطلبی نیامده که اشاره‌ی مستقیم به بازه‌ی زمانی ضبط ویدئو داشته باشد.