اعضای شورای امنیت سازمان ملل: طالبان فورا اقدام‌های ظالمانه علیه زنان را لغو کنند

اعضای شورای امنیت سازمان ملل: طالبان فورا اقدامات ظالمانه علیه زنان را لغو کنند

۱۱ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ی مشترکی، در مورد وضعیت «بحرانی زنان و دختران در افغانستان» ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته‌اند که «فورا» تمام «اقدامات ظالمانه» علیه زنان و دختران را لغو کنند.

این بیانیه‌ی مشترک امروز (جمعه، ۲۳ جدی) از سوی آلبانی، برازیل، اکوادور، فرانسه، گابن، جاپان، مالت، سوئیس، امارات متحده عربی، بریتانیا و ایالات متحده امریکا امضا و منتشر شده است.

در این بیانیه همچنین از طالبان خواسته شده است که به تعهدات افغانستان در قطع‌نامه ۲۵۹۳ شورای امنیت سازمان ملل پایبند باشند و به حقوق زنان و دختران و مشارکت کامل، برابر و معنادار آنها در سیاست، اقتصاد، آموزش و فضای عمومی جامعه احترام بگذارند.

این درحالی است که طالبان حدود یک ماه قبل تحصیل دختران در دانشگاه‌ها را منع کردند. به تعقیب آن، این گروه کار زنان در مؤسسات غیردولتی ملی و بین‌المللی را نیز ممنوع اعلام کردند. این تصمیم طالبان باعث شد تا شماری از سازمان‌های بشردوستانه فعالیت‌شان را در افغانستان متوقف کنند.

با این حال، ۱۱ عضو شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ی مشترک‌شان گفته‌اند که حضور زنان در عملیات‌های بشردوستانه محوری و حیاتی است، زیرا آنها دارای تخصص منحصر به فردی هستند و به جوامعی دسترسی دارند که همکاران مردشان نمی‌توانند به آنها دسترسی داشته پیدا کنند.

طبق این بیانیه، بدون مشارکت کامل زنان در پروسه‌های امدادرسانی، سازمان‌های غیردولتی قادر نخواهند بود تا برای ارائه‌ی خدمات به نیازمندان، به‌ویژه زنان و دختران دسترسی پیدا کنند. آنان بر اجازه‌ی دسترسی کامل، ایمن و بدون مانع برای فعالان بشردوستانه بدون در نظرگرفتن جنسیت‌شان تأکید کرده‌اند.

در بخشی از بیانیه آمده است: «مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان در تمام سطوح و مراحل تصمیم‌گیری و فرایندهای حکومت‌داری در افغانستان برای دست‌یابی به یک گفت‌وگوی سیاسی فراگیر و حکومت مشارکتی ضروری است.»

در پایان این بیانیه تأکید شده است که وضعیت زنان و دختران در افغانستان باید در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل باقی بماند و امضاکنندگان این بیانیه به نظارت دقیق تحولات ادامه خواهند داد: «به‌عنوان اعضای شورا، ما در کنار همه زنان و دختران در افغانستان هستیم و تعهد خود را برای اولویت‌دادن به حقوق و نیازهای آنها در طول بحث‌های خود تکرار می‌کنیم.»