واکنش‌ها به قتل مرسل نبی‌زاده؛ «زیر حاکمیت طالبان هیچ‌کس مصون و پاسخ‌گو نیست»

مرسل نبی‌زاده، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان در خانه‌اش در شهر کابل کشته شده است. پوليس طالبان عاملان قتل نبی‌زاده را افراد مسلح ناشناس اعلام است.

به گفته‌ی خالد زدران، سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی طالبان در کابل، یک محافظ نبی‌زاده هم کشته شده و برادر وی زخم برداشته است.

زدران درباره‌ی انگیزه‌ی حمله علیه نبی‌زاده چیزی نگفته و افزوده است که نیروهای امنیتی طالبان درباره‌ی قضیه تحقیق می‌کنند.

جزئیات قتل این عضو پیشین مجلس نمایندگان تاکنون‌ روشن نیست. نزدیکان او تأیید کرده‌اند که وی شب گذشته به قتل رسیده است.

تاهنوز کسی یا گروهی مسئولیت این قتل را هم بر عهده نگرفته است.

مرسل‌ نبی‌زاده، نماینده‌ی مردم کابل در دوره هفدهم مجلس نمایندگان افغانستان بود. قتل وی واکنش‌هایی را به همراه داشته است.

هانا نیومن، عضو پارلمان اروپا در توییتی نوشته است که از قتل مرسل نبی‌زاده، غمگین و عصبانی است.

او گفته است که می‌خواهد دنیا بداند که نبی‌زاده در تاریکی کشته شد، اما طالبان سیستم آپارتاید جنسیتی را در روشنایی کامل روز بنا کرده‌اند.

ظریفه غفاری، شهردار پیشین میدان‌شهر گفته است که پس از فرمان عفو عمومی رهبر طالبان، نه تنها ده‌ها زن کشته، شکنجه، تحقیر و ناپدید شدند، بلکه از تحصیل و کار نیز محروم شدند.

او نوشته است: «آیا دست امیرالمومنین در پشت قتل مرسل نبی‌زاده و سرکوب همه زنان افغان است یا صادرکنندگان کیسه‌های دالر؟»

مهدی راسخ، عضو پیشین مجلس نمایندگان از قتل نبی‌زاده ابراز تاسف کرده و گفته است که این رویداد بیانگر واقعیت رشد تروریسم، افراطیت و بی‌ثباتی است و نشان می‌دهد که نه تنها در افغانستان زیر حاکمیت طالبان هیچ‌کسی مصون نیست، بلکه همه روزه شخصیت‌ها، نخبگان فکری، سیاسی و اجتماعی به اشکال مرموز به قتل می‌رسند.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در واکنش به قتل نبی‌زاده گفته است که بی‌دفاعی شخصیت‌های سیاسی خصوصاً زنان مایه تأثر جهانی است و مسؤلیت این «جنایت بر دوش حکام فعلی و حکومت‌هایی است که افغانستان و تمام نهادهای امنیتی را دو دستی تقدیم یک گروهی کردند که به خون مردم اهمیت نمی‌دهند.»

عارف رحمانی، عضو پیشین مجلس نمایندگان گفته است که مرسل نبی‌زاده نماینده‌‌ی کابل، پس از فرار غنی از کشور در کابل ماند.

رحمانی با تأسف از قتل نبی‌زاده، درباره‌ی امنیت چهره‌‌های سیاسی ابراز نگرانی کرده است.

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل گفته است که در افغانستان هیچ‌کس مصون و هیچ‌کس پاسخگو نیست.

رحمت‌الله اندر، سخن‌گوی پیشین شورای امنیت ملی افغانستان نیز گفته است که تضعیف و تخریب امنیت آسان است، اما حفظ آن بسیار دشوار است.

او در توییتی نوشته است که کشته‌شدن مرسل نبی زاده ثابت می‌کند که جان هیچ‌کس در کابل امن نیست.

اندر گفته است که اگر مردم پاسپورت و راه خروج داشته باشند، فقط طالبان در کشور می‌مانند.