پروژه تاپی
عکس: آرشیف

طالبان: برای تأمین امنیت پروژه‌ی تاپی آماده‌ی تشکیل نیروی ویژه هستیم

حکومت طالبان می‌گوید که آماده است تا برای تأمین امنیت پروژه‌ی انتقال گاز ترکمنستان از افغانستان به پاکستان و هند موسوم به تاپی نیروی ویژه‌ی امنیتی ایجاد کند.

دفتر معاونت اقتصادی نخست‌وزیر طالبان امروز (شنبه، ۱ دلو) با نشر اعلامیه‌ای، تاپی را یک پروژه‌ی مهم اقتصادی در منطقه خوانده و گفته است این پروژه در زمان حکومت اول طالبان آغاز شد، اما به‌دلیل «اشغال افغانستان» توسط امریکا، تکمیل آن به تأخیر افتاد.

این دفتر افزوده است که با روی‌ کارآمدن مجدد طالبان، امنیت در افغانستان تأمین شده و فرصت برای تطبیق پروژه‌ی تاپی در حال حاضر نسبت به گذشته فراهم شده است.

دفتر عبدالغنی برادر می‌گوید که حکومت طالبان توجه «زیادی» به امنیت پروژه‌ها در کشور دارد و آمادگی کامل برای شروع کار عملی پروژه‌ی تاپی دارد.

این دفتر افزوده است که پروژه‌ی تاپی عنصر مهم زیرساخت‌های اقتصادی افغانستان است و آغاز کار عملی آن خبر خوبی برای شهروندان کشور است.

پروژه‌ی تاپی در سال ۱۳۹۶ در ولایت هرات افتتاح شد، اما کار عملی آن تا اکنون آغاز نشده است. ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان یکی از دلایلی اصلی تأخیر در آغاز این پروژه است.

پس از حاکمیت طالبان، سال گذشته بانک توسعه آسیایی (ADB) تمویل پروژه‌ی تاپی را متوقف کرد. دلیل این تصمیم عدم مشروعيت حکومت طالبان گفته شده بود.

هند نیز یکی از شرکای پروژه‌ی تاپی است که به‌ نظر می‌رسد به‌دلیل نزدیکی طالبان به پاکستان، نسبت به این پروژه تردید دارد.

با این حال مقامات طالبان بارها برای آغاز پروژه‌ی تاپی اعلام آمادگی کرده و از شروع هرچه زودتر این پروژه خبر داده‌اند.

دفتر معاونت اقتصادی نخست‌وزیر طالبان می‌گوید که چند روز پیش مقامات وزارت‌های داخله و دفاع و استخبارات این گروه با نمایندگان ترکمنستان برای تأمین امنیت پروژه‌ی تاپی دیدار کرده و از امنیت کامل آن اطمینان داده‌اند.

دفتر عبدالغنی برادر اضافه کرده که معتقد است رونق سیاسی، امنیتی و اقتصادی منطقه مسئولیت مشترک همه‌ی کشورهای منطقه است و باید اقدامات مشترک انجام شود.

این دفتر گفته که به‌دنبال روابط مبتنی بر منافع متقابل و همکاری با کشورهای همسایه، منطقه و جهان است و تعهد خود را برای تقویت امنیت در عرصه همکاری‌های اقتصادی اعلام می‌دارد.