وزارت معارف

وزارت معارف طالبان: جهان ما را در ارایه خدمات آموزشی معیاری تنها نگذارد

همزمان با روز جهانی آموزش، وزارت معارف حکومت سرپرست طالبان به جامعه جهانی اطمینان داده است که کسب علم را برای هر شهروند افغانستان ضروری می‌داند و تلاش می‌کند تا خدمات آموزشی و تربیوی معیاری را به مردم ارایه کند.

در اعلامیه‌ی این وزارت که روز سه‌شنبه (۴ دلو/۲۴ جنوری) منتشر شده، از جامعه جهانی خواسته شده است که افغانستان را در میدان آموزش تنها نگذارند.

به نقل از اعلامیه، در حال حاضر ۱۹ هزار مکتب، ۱۳ هزار مدرسه دینی و صنف‌های محلی و هزاران مرکز آموزشی در کشور فعال است.

وزارت معارف طالبان گفته است که هم‌اکنون ۱۰ میلیون دانش‌آموز، از جمله دوونیم میلیون دختر مشغول آموزش هستند. به‌گفته‌ی این وزارت، ۲۵۰ هزار آموزگار، از جمله ۹۲ هزار آموزگار زن به این تعداد دانش‌آموزان تدریس می‌کنند.

این درحالی است که طالبان از زمان تسلط بر افغانستان در ماه اسد سال گذشته‌ی خورشیدی، دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب محروم کرده‌اند. این گروه اخیرا دختران را از رفتن به دانشگاه نیز منع کرده است.

از سوی هم، اخیرا سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) گفته است که از ماه سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی تاکنون بازگشت همه دختران بالای ۱۲ سال به مکاتب برای مدت نامعلومی به تعویق افتاده و ۱.۱ میلیون دختر و زن جوان به آموزش رسمی دسترسی ندارند.

براساس معلومات یونسکو، در حال حاضر، ۲.۵ میلیون یعنی ۸۰ درصد از دختران و زنان جوان افغانستانی در سن مکتب، از رفتن به مکتب باز مانده و ۳۰ درصد از دختران در افغانستان هرگز وارد آموزش ابتدایی نشده‌اند.