عکس: UNAMA/Fardin Waezi

سازمان ملل: سوزاندن قرآن در سویدن ربطی به آزادی بیان ندارد

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) گفته است که سوزاندن قرآن در سویدن، بی‌حرمتی و توهین به پیروان اسلام است و نباید آن را به آزادی بیان ربط داد.

یوناما امروز (پنج‌شنبه، ۶ دلو) بیانیه‌ی سخن‌گوی نماینده‌ی عالی اتحاد تمدن‌های سازمان ملل متحد (UNAOC) را منتشر کرده است.

میگل موراتینوس، نماینده‌ی عالی اتحاد تمدن‌های سازمان ملل متحد (UNAOC) سوزاندن قرآن توسط رهبر حزب راست افراطی در سویدن را عمل شرورانه خوانده و آن را محکوم کرده است.

او بر اهمیت حمایت از آزادی بیان به‌عنوان یک حق بنیادی بشری تأکید کرده و در عین حال گفته است که سوزاندن قرآن بی‌حرمتی و توهین به پیروان اسلام است و نباید آن‌ را به آزادی بیان ربط داد.

موراتینوس گفته است که استفاده از آزادی بیان وظایف و مکلفیت‌هایی را مطابق به ماده‌ی ۱۹ کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی به همراه دارد.

به‌تازگی برخی گروه‌های افراطی راستگرا به رهبری راسموس پالودان، قرآن را در برابر سفارت ترکیه در استکهلم به آتش کشیده‌اند.

کشورهای مسلمان‌نشین این اقدام را محکوم کرده‌‌اند. در افغانستان هم ده‌ها نفر از ساکنان چندین ولایت دیروز در اعتراض به آتش‌زدن قرآن در سویدن تظاهرات کردند.