متقی: برخی کشورها همچنان به گزینه‌های فشار اعتقاد دارند

امیرخان مقتی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در دیدار با پال کلومن بکر، کاردار سفارت ناروی برای افغانستان گفته است که برخی کشورها همچنان از گزینه‌ی فشار علیه این گروه استفاده می‌کند.

طبق اعلام وزارت خارجه‌ی طالبان، این دیدار امروز (پنج‌شنبه، ۶ دلو) در کابل انجام شده است.

متقی در این دیدار افزوده همان‌طوری که تاریخ نشان داده است استفاده از گزینه‌های فشار در افغانستان مفید نیست و «اکنون باید از طریق همکاری با یکدیگر پیش برویم».

حافظ‌ ضیا احمد، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان در رشته‌توییتی نوشته است که کاردار سفارت ناروی گفته که کشورش مانند همیشه آماده‌ی روابط بلندمدت با افغانستان است.

او همچنین توضیح داد که کشورش مصمم است برای تعامل سیاسی طالبان با شرکای بین‌المللی‌ خود کار کند.

به نقل از معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان، بکر توضیح داده است که «حکومت کنونی افغانستان» یک واقعیت است و جهان باید واقع‌بینانه با آن برخورد کند.

متقی نیز گفته است: «ما باید تلاش کنیم تا جهان و افغانستان را به یکدیگر نزدیک کنیم؛ ناروی تجربه‌ی خوبی در این کار دارد و می‌تواند نقش داشته باشد.»

او علاوه کرده است که باید از اقدامات مثبت دولت طالبان قدردانی و پاسخ مثبت به آن داده شود.

متقی مدعی شده است که طالبان پس از دهه‌ها موفق به برقراری امنیت سراسری در افغانستان شده و به‌طور مؤثر علیه داعش و مواد مخدر مبارزه کرده‌اند.

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان اضافه کرده است که این گروه متعهد به ایجاد ثبات در افغانستان است تا خاک این کشور علیه هیچ کشوری تهدید نباشد.

کشورهای غربی همواره از تهدید تروریسم در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند. این کشورها بر احترام به حقوق بشر از جمله حقوق زنان و دختران توسط طالبان در افغانستان نیز تأکید می‌کنند.