باشندگان غور خواستار از سرگیری فعالیت شرکت‌های هوایی در این ولایت هستند

شماری از باشندگان غور با ابراز نگرانی از توقف طولانی خدمات ترانسپورت هوایی می‌گویند که اکنون نیاز است تا پروازهای هواپیماهای مسافربری در این ولایت از سرگرفته شود. زیرا به‌گفته‌ی آنان، در فصل زمستان که شاهراه مرکزی به‌دلیل برفباری‌های سنگین مسدود می‌شود، باشندگان این ولایت می‌توانند از طریق هوایی به کابل و هرات سفر کنند.

عبدالسلام، از باشندگان غور می‌گوید که با برگشت طالبان فعالیت شرکت‌های ترانسپورتی هوایی نیز در این ولایت متوقف شده و تا اکنون از آغاز دوباره‌ی آن هیچ خبری نیست. به‌گفته‌ی وی، پروازهای هوایی در فصل زمستان در غور یک نیاز اساسی است. او افزود: «پروازها از زمانی که طالبان آمدند، متوقف شده که تا اکنون از آغاز دوباره‌ی آن هیچ خبری نیست. ما از شرکت‌های هوایی می‌خواهیم که پروازهای‌شان را دوباره در این ولایت آغاز کنند تا مردم در زمستان بتوانند راحت‌تر سفر کنند.»

عبدالقیوم، یکی دیگر از باشندگان غور می‌گوید: «نبود پرواز هواپیماها سبب می‌شود که گاهی اوقات مریضان به‌دلیل مسدود بودن راه تلف شوند. چون در فصل زمستان شاهراه‌های عمومی به‌روی ترافیک مسدود می‌شوند و همچنان راه‌ها بسیار خراب است که مردم را با چالش مواجه می‌کند.»

از سوی هم فعالان مدنی در غور از سرگیری فعالیت شرکت‌های هواپیمایی را در شرایط کنونی یک نیاز دانسته و از این شرکت‌ها می‌خواهند که پروازهای‌شان را از سر بگیرند.

یکی از فعالان مدنی غور می‌گوید: «در گذشته شرکت هوایی کام ایر از غور به کابل و هرات و برعکس پرواز داشت، اما متأسفانه از زمان تحول، پروازها متوقف شده است. در شرایطی که راه‌ها بسته‌اند و مردم نمی‌توانند مریضان‌شان را به کابل و هرات منتقل کنند، نیاز است که پروازهای هوایی شروع شود. ما انتظار داریم که شرکت‌های هوایی فعالیت‌های‌شان را در غور از سر بگیرند.»

هواپیمای شرکت هوایی کام ایر در میدان هوایی فیروزکوه، مرکز ولایت غور پیش از سقوط حکومت پیشین. عکس: شبکه‌های اجتماعی

فعالان مدنی غور همچنان از وضعیت کنونی مردم این ولایت نگرانی کرده و از شرکت‌های ترانسپورتی هوایی می‌خواهند که پروازهای‌شان را آغاز و همچنان قیمت تکت‌های رفت‌وبرگشت را کاهش دهند تا همه‌ی مردم در شرایط کنونی بتوانند از طریق هوا سفر کنند.

مسدود شدن راه‌ها

غور از ولایت‌های سردسیر و کوهستانی در غرب کشور است.

باشندگان و فعالان مدنی در غور می‌گویند در فصل زمستان که شاهراه‌های غور-کابل و غور-هرات به‌دلیل ریزش برف و طوفان‌های شدید برای مدت طولانی به‌روی ترافیک مسدود می‌شوند، اگر خدمات ترانسپورت هوایی وجود داشته باشد، مردم بدون کدام مشکل می‌توانند در ولایت‌های کابل و هرات رفت‌وآمد کرده و همچنان بیماران عاجل شان را نیز در اسرع وقت انتقال دهند.

 زبیر، از باشندگان غور می‌گوید: «در فصل زمستان که شاهراه مرکزی به‌روی ترافیک مسدود می‌شود، مردم غور نمی‌توانند بیماران‌شان را در اسرع وقت به کابل یا هرات منتقل  کنند. این یک چالش جدی است و گاهی اوقات حتا سبب از بین رفتن مریضان هم می‌شود. ولی اگر پروازها وجود داشته باشد، مردم می‌توانند بیماران‌شان را انتقال دهند.»

یکی از فعالان مدنی غور کوتل بکک در مسیر شاهراه غور-کابل را برای ساکنان این ولایت یک کابوس می‌داند. او می‌گوید که با آمدن فصل زمستان مردم مناطق مرکزی، به‌ویژه غور با چالش‌های فراوان روبه‌رو می‌شوند. کوتل بکک مرز ولایات غور و بامیان است که با ریزش برف و طوفان هرازگاهی به‌روی ترافیک مسدود شده و مسافران را با مشکلات زیاد مواجه می‌کند.

او افزود: «در فصل زمستان موجودیت پروازهای هوایی در غور یک نیاز جدی است. چون راه‌های عمومی بسته می‌شوند. خصوصا کوتل بکک که به یک کابوس برای مردم ولایت غور تبدیل شده و مردم را با چالش‌های زیاد روبه‌رو می‌کند.»

طالبان چه می‌گویند؟

 میدان هوایی فیروزکوه، مرکز ولایت غور. عکس: شبکه‌های اجتماعی

مسئولان محلی طالبان در غور می‌گویند که میدان هوایی فیروزکوه، مرکز این ولایت برای نشست و برخاست هواپیماهای مسافربری آماده است و هیچ کدام مشکل تخنیکی ندارد. عبدالحی زعیم، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در غور می‌گوید: «میدان هوایی فیروزکوه فعلا برای نشست و برخاست هواپیماها آماده است و هیچ مشکلی ندارد.»

براساس گفته‌های مسئولان محلی طالبان در ولایت غور، میدان‌های هوایی در ولسوالی‌های لعل‌وسرجنگل، تیوره و چهارسده هم وجود دارد که اکنون هواپیماهای نهادهای امدادرسان نشست و برخاست می‌توانند.

با این حال یکی دیگر از مسئولان محلی طالبان در غور گفته است که فقر و تنگدستی ساکنان این ولایت، میزان کم مسافران و بلند بودن قیمت تکت‌ها سبب شده است تا شرکت‌های هوایی در این ولایت فعالیت شان را آغاز نکنند.

مسئولان محلی طالبان در غور از بهره‌برداری میدان هوایی ولسوالی چهارسده این ولایت نیز خبر داده‌اند. دفتر رسانه‌های والی طالبان در ولایت غور با پخش خبرنامه‌ای گفته است که این میدان هوایی به هدف رفع چالش‌های عاجل و ضروری ساکنان این ولسوالی از سوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی در همکاری با نهاد «پکتیک» ساخته شده است.

طبق خبرنامه‌ی دفتر رسانه‌های والی طالبان در غور، این میدان هوایی می‌تواند بخشی از مشکلات مردم این ولسوالی که دارای راه‌های صعب‌العبور است را برطرف کند.

 بهره‌برداری میدان هوایی ولسوالی چهارسده ولایت غور. عکس: شبکه‌های اجتماعی

تا پیش از سقوط افغانستان بدست طالبان، پروازهای شرکت هوایی کام ایر در ولایت غور جریان داشت و هفته‌ی دو پرواز از کابل به غور و برعکس را انجام می‌داد، همچنان از غور به هرات نیز پرواز داشت. اما با برگشت طالبان و گسترش دامنه‌ی فقر و گرسنگی، از دو سال بدین‌سو این شرکت هوایی نیز فعالیت‌هایش را در غور متوقف کرده و تا اکنون از سرگیری دوباره‌ی آن هیچ خبری نیست.