نمایشگاه سه‌روزه صنایع دستی زنان در بغلان برگزار شد
عکس: ارسالی

نمایشگاه سه‌روزه صنایع دستی زنان در بغلان برگزار شد

شماری از زنان صنعت‌پیشه در هماهنگی با ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت بغلان و به همکاری بنیاد آغاخان یک نمایشگاه سه‌روزه صنایع دستی زنان را برگزار کرده است. این نمایشگاه امروز آغاز شده و در آن ده‌ها خانم صنایع دستی‌شان را به نمایش گذاشتند.

اسدالله هاشمی، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بغلان امروز (سه‌شنبه، ۱۸ دلو) هدف از برگزاری این نمایشگاه را «هم‌دیگرپذیری» عنوان کرد و گفت که سبب رشد کار بانوان در این ولایت خواهد شد.

از زمان به قدرت‌رسیدن طالبان، این نخستین‌باری است که نمایشگاه صنایع دستی زنان در ولایت بغلان برگزار می‌شود. هاشمی در این نمایشگاه گفت که تلاش می‌کنند در آینده نیز چنین نمایشگاه‌هایی را برگزار کنند.

در همین حال، زنانی که در این نمایشگاه اشتراک کرده‌اند، با استقبال از برگزاری این نمایشگاه، می‌گویند که زمینه‌ی خوبی برای فروش صنایع دستی‌شان فراهم شده است.

انگیزه، یکی از مالکان کارگاه‌های صنایع دستی در شهر پلخمری، مرکز بغلان می‌گوید که صنایع مختلف، از جمله قالین، کلاه، مهره و بلوچی [نوعی یخن] تولید می‌کند.

نمایشگاه سه‌روزه صنایع دستی زنان در بغلان.
نمایشگاه سه‌روزه صنایع دستی زنان در بغلان.
عکس: ارسالی به اطلاعات روز

خانم انگیزه از این که امروز تولیدات‌اش در این نمایشگاه به فروش رسیده، خوشحال است. او می‌گوید که برگزاری چنین نمایشگاه‌ها وضعیت کاری‌شان را بهتر می‌کند و برای کار بیشتر انگیزه می‌دهد.

او در عین حال می‌گوید که عدم صادرات صنایع دستی آن‌ها به بیرون از کشور سبب کاهش کاروبار و درآمدشان شده است.

عایشه، یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه در بغلان می‌گوید در وضعیتی که حتا نفس‌کشیدن برای زنان دشوار است، برگزاری این نمایشگاه فرصت خوبی را به‌خاطر فروش محصولات و صنایع دستی زنان فراهم کرده است.

این درحالی است که از زمان حاکمیت طالبان در افغانستان که حدود یک‌ونیم سال می‌گذرد، زنان از کار در ادارات دولتی و مؤسسات غیردولتی منع شده‌اند. شماری از زنان به‌عنوان آخرین انتخاب به تولید صنایع دستی رو آورده‌اند.