افزایش جان‌باختگان زلزله در ترکیه و سوریه؛ «فعالیت توییتر در ترکیه محدود شده است»

خبرگزاری رویترز به نقل از رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه گزارش کرده است که شمار جان‌باختگان زمین‌لرزه‌ی ویرانگر روز دوشنبه در ترکیه و سوریه به بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش یافته است. هزاران نفر دیگر زخمی شده و یا در زیر آوارها گیر مانده‌اند.

آقای اردوغان به مناطق زلزله‌زده قهرمان مرعش (ماراش) و هاتای سفر کرده و پذیرفته است که در ساعات اول پس از وقوع زمین‌لرزه، مشکلاتی در چگونگی امدادرسانی وجود داشته است. او دلیل این مشکلات را خرابی جاده و فرودگاه‌ها دانسته است.

با این حال، رویترز نوشته است که در سراسر جنوب ترکیه، مردم در هوای سرد زمستاتی به دنبال سرپناه موقت و غذا می‌گردند و در کنار انبوهی از آوار، جایی که ممکن است خانواده و دوستان‌شان در آن مدفون باشند، منتظر ماندند.

از سوی هم، وبسایت نت‌بلاکس (NetBlocks)، ناظر فعالیت اینترنتی در جهان گزارش داده است که دسترسی به توییتر در ترکیه محدود شده است.

در گزارش نت‌بلاکس آمده است که داده‌ها نشان‌دهنده‌ی ایجاد محدودیت برای شبکه‌های اجتماعی در بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتی است. طبق این گزارش، این محدودیت‌ها را با کمک فیلترشکن‌ها یا (VPN) می‌توان رفع کرد.