اطلاعات روز

پوتین: پس از خروج امریکا، تروریستان بین‌المللی در افغانستان فعال‌تر شده‌اند

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه گفته است که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نه تنها منجر به حل مشکل و بهبود وضعیت نشده، بلکه تروریستان بین‌المللی در این کشور فعال‌تر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آقای پوتین این اظهارات را روز چهارشنبه (۱۹ دلو) در پنجمین نشست دبیران شورای امنیت درباره‌ی مسائل افغانستان در مسکو، مطرح کرده است.

او همچنین گفته است که مسکو از تلاش کشورهای منطقه برای استفاده از وضعیت افغانستان به‌منظور گسترش و ایجاد زیرساخت‌ها تحت عنوان مبارزه با تروریسم، نگران است. او تأکید کرده است که این کشورها هیچ کاری برای مبارزه‌ی واقعی با تروریسم بین‌المللی انجام نمی‌دهند.

رییس‌جمهور روسیه در این نشست علاوه کرده است که درگیری‌های زیادی در نقاط مختلف جهان جریان دارد، اما هیچ یک آن از اهمیت موضوع افغانستان نمی‌کاهد.

ولادیمیر پوتین گفته است که موضوع افغانستان همیشه برای روسیه اهمیت داشت و این اهمیت امروز دوچندان شده است، زیرا به‌گفته‌ی او، مسکو دیگر نمی‌خواهد نقاط تنش در نزدیکی مرزهای جنوبی این کشور ایجاد شود.

این درحالی است که نشست دبیران شورای امنیت کشورهای هند، ایران، قزاقستان، قرغیزستان، چین، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان روز چهارشنبه در مسکو، پایتخت روسیه برگزار شد.

اشتراک‌کنندگان این نشست در مورد مسائل امنیت بین‌المللی بحث و بر حل‌وفصل وضعیت افغانستان تأکید کرده‌اند.

نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه در این نشست گفته است که مقام‌های افغانستان [طالبان] اکنون پیامدهای «هرج‌ومرج» به‌جا مانده از سوی ایالات متحده امریکا را تجربه می‌کنند و وضعیت در این کشور به سرعت رو به وخامت است.