اطلاعات روز

۲۱۵۰۰ کشته؛ بازماندگان زمین‌لرزه‌ی ترکیه و سوریه از نجات عزیزان‌شان ناامید شده‌اند

شمار قربانیان زمین‌لرزه‌ی ترکیه و سوریه از ۲۱ هزار و ۵۰۰ نفر عبور کرد. از این تعداد حداقل ۱۸ هزار و ۳۴۲ نفر در ترکیه و سه‌هزار و ۳۷۷ نفر در سوریه جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با وجود این‌که چند نفر پس از گذشت ۷۹ ساعت از زمین‌لرزه، از زیر آوار ساختمان‌ها زنده بیرون کشیده شدند، اما دیگر امید چندانی به زنده‌بودن آسیب‌دیدگان گرفتار زیر آوار ویرانه‌ی شهرها وجود ندارد.

اکنون بازماندگان اسیر بی‌خانمانی، گرسنگی و سرما، امید به نجات جان عزیزان‌شان را نیز از دست داده‌اند.

تعداد تلفات هر دو کشور اکنون از میزان تلفات زمین‌لرزه‌ی فاجعه‌بار سال ۱۹۹۹ که جان ۱۷ هزار نفر را گرفت، فراتر رفته است.

یکی از مقامات ترکیه گفت این فاجعه «مشکلات بسیار جدی» برای برگزاری انتخاباتی که قرار است در ۱۴ ماه می برگزار شود، به وجود آورده است.

این انتخابات بزرگ‌ترین چالشی است که رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در دو دهه‌ی اخیر، با آن مواجه خواهد شد.

مردم ترکیه به‌دلیل تأخیر در تحویل کمک‌ها و آغاز عملیات نجات بر سر خشم آمده‌اند و فاجعه‌ی ناشی از این کوتاهی‌ها در رأی‌گیری نقش خواهد داشت.

اولین کاروان سازمان ملل که حامل کمک به سوری‌های آسیب دیده بود دیروز از مرز ترکیه عبور کرد. این تنها مسیری است که سازمان ملل می‌تواند بدون عبور از قلمروی تحت اختیار بشار اسد، به زلزله‌زدگان کمک‌رسانی کند.

صدها هزار نفر در هر دو کشور در میانه‌ی زمستان بی‌خانمان شده‌اند. بسیاری در پناهگاه‌های موقت در پارکینگ‌های سوپرمارکت‌ها، مساجد، کنار جاده‌ها یا در میان ویرانه‌ها چادر زده‌اند و با کمبود شدید غذا، آب و گرما مواجه هستند.

بر اساس گزارش ابتدایی دانشگاه بوغازیچی ترکیه، حدود ۴۰ درصد از ساختمان‌های شهر قهرمان مرعش ترکیه، مرکز زمین لرزه، آسیب دیده‌اند.