مرتضی بهبودی

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران خواستار رهایی فوری مرتضی بهبودی از بند طالبان شد

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران در اعلامیه‌ای، خواستار رهایی فوری مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغانی‌الاصل از بند طالبان شده است.

در این اعلامیه که امروز (جمعه، ۲۱ دلو) منتشر شده، آمده است که فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران به فراخوان اتحادیه روزنامه‌نگاران فرانسه و سایر نهادهای رسانه‌ای این کشور برای آزادی مرتضی بهبودی، می‌پیوندند.

افزون بر این، ۱۵ شرکت رسانه‌ای و تولیدی فرانسوی که مرتضی بهبودی با آن‌ها کار کرده است، خواستار آزادی وی از بند طالبان هستند.

در اعلامیه‌ی فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران از مقام‌های فرانسوی خواسته شده است که هر کاری ممکن را برای آزادی مرتضی بهبودی انجام دهند. در اعلامیه تأکید شده است: «زندانی‌کردن روزنامه‌نگار حمله به آزادی اطلاع‌رسانی است.»

مرتضی بهبودی در پنجم جنوری امسال به‌منظور تهیه‌ی گزارش به افغانستان بازگشت و ۴۸ ساعت بعد (هفتم جنوری)، هنگامی که قصد داشت اعتبار مطبوعاتی خود را دریافت کند، بازداشت شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز قبلا در مورد سرنوشت مرتضی بهبودی ابراز نگرانی کرده و گفته بود که طالبان وی را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده‌اند.

تاکنون چندین نهاد بین‌المللی، از جمله سازمان عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر و سازمان گزارشگران بدون مرز خواستار رهایی بهبودی از بند طالبان شده‌اند.

طالبان اما تاکنون در این باره هیچ چیزی نگفته‌اند.