بدخشان

راه‌های مواصلاتی ۱۳ ولسوالی بدخشان به شهر فیض‌آباد به‌دلیل بارش برف مسدود شد

منابع مردمی در شماری از ولسوالی‌های ولایت بدخشان در شمال‌شرق کشور می‌گویند که در ۲۴ ساعت گذشته به‌دلیل بارش سنگین برف، راه‌های مواصلاتی ۱۳ ولسوالی با شهر فیض‌آباد، مرکز این ولایت مسدود شده است.

منابع مردمی امروز (جمعه، ۲۱ دلو) به روزنامه اطلاعات روز گفتند که راه‌های مواصلاتی ولسوالی‌های راغستان، یاوان، کوهستان، نسی، شکی، مایمی، کوف‌آب، خواهان، ارغنج‌خواه، شهربزرگ، شغنان، واخان و کران‌ومنجان به مرکز ولایت مسدود شده است.

به‌گفته‌ی منابع، راه‌های رفت‌وآمد میان روستاها در این ولسوالی‌ها نیز به‌دلیل بارش سنگین برف و خطر سرازیرشدن برف‌کوچ، از سه روز به این طرف مسدود شده است.

مسئولان محلی طالبان در ولسوالی‌های کوهستانی و سردسیر بدخشان نگران افزایش حوادث طبیعی و برف‌کوچ در این ولسوالی‌ها اند و می‌خواهند که تیم‌های اضطراری و کمک به این ولسوالی‌ها ارسال شود.

محمداکرم تائب، ولسوال طالبان برای ولسوالی شکی می‌گوید: «در یک هفته‌ی گذشته چندین حادثه‌ی برف‌کوچ در این ولسوالی رخ داده که خوشبختانه تلفات جانی و مالی در پی نداشته، اما راه‌های رفت‌وبرگشت میان چندین قریه را بسته است.»

عبدالقدیر قادری، ولسوال طالبان برای ولسوالی کوف‌آب نیز بسته‌شدن راه‌های مواصلاتی میان ولسوالی و مرکز بدخشان را تأیید کرده، می‌گوید: «از سه روز تاکنون برف‌باری‌های سنگین در کوف‌آب ادامه داشته و راه‌های میان قریه‌ها نیز مسدود شده است.»

او می‌گوید که به‌دلیل نبود خدمات مخابراتی در روستاها و بسته‌بودن راه‌ها، تا اکنون حوادث احتمالی و یا تلفاتی ناشی از آن به اداره‌ این ولسوالی گزارش نشده است.

مسئولان محلی طالبان در ولسوالی ارغنج‌خواه می‌گویند که برف‌باری‌های اخیر در این ولسوالی زندگی را بر مردم دشوار کرده و خطر وقوع برف‌کوچ را نیز افزایش داده است.

عبدالخبیر دانشجو، ولسوال طالبان برای ولسوالی ارغنج‌خواه می‌گوید: «به‌دلیل برف‌باری‌های سنگین در سه روز گذشته، مردم حتا از خانه‌های‌شان بیرون شده نمی‌توانند.»

راه‌های مواصلاتی ولسوالی‌های سه‌گانه راغ‌ها (راغستان، کوهستان و یاوان) که مسیر اصلی جاده ولسوالی‌های پنج‌گانه‌ی درواز‌ها (نسی، شکی، مایمی، کوف‌آب و خواهان) می‌باشد نیز به‌دلیل برف‌کوچ‌‌ها و برف‌باری‌های سنگین مسدود و خدمات مخابراتی در این ولسوالی‌ها نیز مختل شده است.

این درحالی است که براساس آمار منابع محلی در ولایت بدخشان، در روزهای اخیر در پی سرازیر شدن برف‌کوچ در این ولایت سه نفر جان باخته و سه نفر دیگر زخمی شده‌اند. همچنین ۱۳ خانه در یک ولسوالی به‌گونه‌ی کلی تخریب شده است.