خلیل‌زاد: مبارزه علیه داعش می‌تواند بخش مهمی از رابطه آینده طالبان با جامعه جهانی باشد

زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین امریکا در امور صلح افغانستان، داعش را دشمن مشترک طالبان و جامعه جهانی خوانده و گفته است که همکاری علیه داعش، «می‌تواند بخش مهمی از روابط آینده باشد».

او که با طالبان توافق‌نامه دوحه را امضا کرده، افزوده است که گزینه‌های موجود تطبیق کامل این توافق‌ «بهترین‌راه»‌ پیش رو است که به تمام موارد نگرانی‌های افغان‌ها و جامعه‌جهانی می‌پردازد. توافق دوحه زمینه خروج نیروهای خارجی از افغانستان و فروپاشی دولت این کشور را فراهم کرد.

خلیل‌زاد شب گذشته (سه‌شنبه، ۲۵ دلو) در توییتی نوشته است: «داعش دشمن مشترک طالبان و جامعه جهانی است. همکاری علیه داعش می‌تواند بخش مهمی از روابط آینده باشد».

با آنکه طالبان بارها حضور داعش در افغانستان را انکار کرده، اما هرازگاهی از عملیات علیه این گروه در برخی از مناطق به‌ویژه در قلب کابل خبر می‌دهند.

آخرین درگیری دو طرف به گفته‌ طالبان دوشنبه‌شب در منطقه کارته نوی شهر کابل رخ داده است.

پس از حاکمیت طالبان، گروه داعش مسئولیت حملات مرگ‌بار بر غیرنظامیان و امکان دیپلماتیک را بر عهده گرفته‌اند.

اخیرا گزارش شد که عربستان سعودی به‌دلیل تهدیدات امنیتی سفارت خود را در کابل بسته کرده‌ است.

همزمان آناتولی سیدوروف، رییس ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی می‌گوید که شمار جنگ‌جویان داعش به شش هزار و ۵۰۰ نفر رسیده که چهار هزار آن در نزدیکی مرز تاجیکستان متمرکز شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تاس، او دیروز (سه‌شنبه، ۲۵ دلو) در یک نشست خبری گفته است که تعداد اعضای شاخه خراسان داعش به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.

به‌گفته‌ی او، بیش از چهار ستیزه‌جوی داعش در امتداد مرز جنوبی تاجیکستان در ولایت‌های بدخشان، قندوز و تخار متمرکز شده‌اند.

سیدوروف گفته است که بزرگ‌ترین تهدید برای ثبات آسیای مرکزی گروه‌های افراطی متعددی اند که در افغانستان حضور دارند.