وقوع برف‌کوچ‌های مرگ‌بار در بدخشان؛ تا اکنون ۱۱ نفر جان باخته‌اند

منابع محلی در بدخشان می‌گویند که از دو روز به این‌طرف، در پی وقوع چندین برف‌کوچ در شماری از ولسوالی‌های این ولایت، ۱۱ نفر جان باخته‌اند.

به‌گفته‌ی منابع، بخش‌هایی از ولسوالی‌های درایم، شغنان، نسی و راغستان گواه برف‌کوچ بوده‌اند.

یک منبع محلی در ولسوالی «درایم» می‌گوید که حوالی ساعت ۱۲ چاشت روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۵ دلو) در روستای «آب بالا» در پی‌سرازیرشدن برف‌کوچ، دو مرد به‌نام‌های عبدالرحمان و زمان‌الدین جان باخته‌اند.

به‌گفته‌ی منبع، در این حادثه یک خانه‌ی مسکونی هم تخریب و اموال آن زیر برف و آوار شده است.

در یک رویداد دیگر در ولسوالی شغنان، برف‌کوچ یک تانکر تیل را همراه با سه سرنشین آن، از جاده منحرف و در رودخانه آمو غرق کرده است.

به‌گفته‌ی منابع محلی، یک نفر از این افراد با کمک مردم محل نجات داده شده، اما دو نفر دیگر غرق شده‌اند که تا اکنون اجساد شان پیدا نشده است.

همچنین منابع محلی در ولسوالی نسی می‌گویند که روز دوشنبه در دو حادثه‌ی برف‌کوچ در این ولسوالی چهار نفر جان باخته‌اند.

به‌گفته‌ی این منابع، یک حادثه‌ی برف‌کوچ در روستای «ارخود» بر خانه‌های مسکونی رخ داده ‌است که سه نفر زیر برف و آوار گیر مانده و جان باخته‌اند.

در این حادثه خانه‌های مسکونی نیز تخریب و خسارات مالی بر مالکان آن‌ها وارد شده است.

همین‌طور منابع از وقوع یک برف‌کوچ دیگر در روستای «راست‌دره شوریان» در ولسوالی نسی خبر داده که در نتیجه یک نفر جان باخته است.

یکی از مسئولین در ولسوالی نسی با تأیید این رویداد‌ها می‌گوید که خطر احتمالی وقوع برف‌کوچ‌های بیشتر وجود دارد. او افزود که راه‌های مواصلاتی ولسوالی نیز مسدود اند و ساکنان این ولسوالی با چالش جدی مواجه‌اند.

منابع در ولسوالی راغستان نیز می‌گویند که در پی سرازیرشدن برف‌کوچ بر یک خانه‌ی مسکونی، سه کودک یک خانواده جان باخته و پدر و مادر این کودکان زخمی شده‌اند.

این حادثه حوالی ساعت ۱۱ پیش‌ازچاشت دیروز در روستای «خُونیلر» راغستان اتفاق افتاده ‌است.

حیات‌الله محسنی، ولسوال طالبان در راغستان گفت که یک خانه‌ی مسکونی بر اثر برف‌کوچ تخریب شده است و ساکنان آن، شامل یک زوج و سه کودک، زیر آوار شده‌اند.

به‌گفته‌ی او، ساکنان محل برای نجات این خانواده تلاش کردند؛ اما تنها توانستند زن و مرد را نجات دهند و سه کودک آنان جان باخته‌اند.

بدخشان در شمال‌شرق کشور از ولایت‌های به‌شدت کوهستانی و سردسیر است که در زمستان هرازگاهی گواه‌ برف‌کوچ‌های مرگ‌بار می‌باشد.