Photo: sent to Etilaatroz

تاجران افغانستان: به‌خاطر مسدود بودن گذرگاه تورخم میلیون‌ها دالر ضرر کرده‌ایم

درحالی که مسدود بودن گذرگاه تورخم، مرز میان افغانستان و پاکستان وارد سومین روز خود شده است، تاجران در ولایت ننگرهار می‌گویند که به این دلیل میلیون‌ها دالر زیان دیده‌اند.

زلمی عظیمی، معاون اتاق تجارت ولایت ننگرهار امروز (سه‌شنبه، ۲ حوت) می‌گوید که از روز گذشته به این طرف حدود سه‌هزار موتر باربری نوع لاری متعلق به تاجران افغانستان در دو طرف گذرگاه تورخم گیر مانده‌اند.

آقای عظیمی همچنین می‌گوید که بار این موترها میوه‌ی تازه، ترکاری و دیگر مواد خوراکی است که اگر گذرگاه به‌زودی بازگشایی نشود، میوه و ترکاری آنان فاسد خواهد شد.

به‌گفته‌ی او، از زمانی که طالبان به قدرت رسیده‌اند، تجارت با پاکستان از مرز تورخم به خوبی پیش نمی‌رود و هنوز هم چالش‌هایی در برابر تاجران افغانستان در پاکستان وجود دارد. او از پاکستان و طالبان خواست که برای حل مشکلات موجود کار کنند.

عظیمی به‌صورت مشخص از طالبان خواست که مشکل پیش‌آمده در گذرگاه تورخم را از راه گفت‌وگو با پاکستان حل و برای تاجران سهولت فراهم کنند.

در همین حال، شماری دیگر از تاجران افغانستان می‌گویند در صورتی که گذرگاه تورخم هرچه زودتر بازگشایی نشود، نه تنها تاجران زیان می‌بینند، بلکه بهای مواد خوراکی نیز در بازارها افزایش خواهد یافت.

افزون بر این، شماری از مریضانی که می‌خواهند برای درمان به پاکستان بروند، نیز شکایت دارند که با بسته‌شدن گذرگاه تورخم با مشکلات مواجه شده‌اند. آنان خواستار بازگشایی هرچه زودتر گذرگاه به‌روی مسافران و مریض‌داران هستند.

با این حال، قاری نورمحمد حنیف، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت ننگرهار می‌گوید که مقام‌های ارشد این گروه گفت‌وگو با جانب پاکستان را آغاز کرده‌اند و انتظار می‌رود که گذرگاه هرچه زودتر بازگشایی شود.

این درحالی است که گذرگاه تورخم در تاریخ ۳۰ دلو از سوی طالبان به‌روی رفت‌وآمد مسافران و تمام وسایل نقلیه مسدود شد.

طالبان گفته‌اند که طرف پاکستانی به وعده‌های خود عمل نکرده است. روشن نیست که پاکستان چه وعده‌ای کرده بود که به آن عمل نکرده است.

یک روز پس از مسدود شدن گذرگاه تورخم، صبح روز گذشته درگیری سنگین نظامی میان طالبان و مرزبانان پاکستانی در تورخم گزارش شد که برای چند ساعت ادامه داشت.