بامیان

فعالان مدنی در بامیان نسبت به افزایش قتل‌های مرموز ابراز نگرانی کردند

به دنبال قتل مرموز سه جوان در ولایت بامیان، فعالان مدنی این ولایت در اعلامیه‌ای، از افزایش ترور و قتل‌های مرموز غیرنظامیان ابراز نگرانی کرده‌اند.

در این اعلامیه‌ی فعالان مدنی که امروز (جمعه، ۵ حوت) منتشر شده، آمده است که بامیان در گذشته نه تنها که یکی از ولایت‌های امن کشور بود، بلکه در کتاب‌خوانی، آموزش و پرورش، برنامه‌های فرهنگی و جذب گردش‌گری نیز شهره بود.

به نقل از این اعلامیه، اما با به قدرت‌رسیدن طالبان، نظم گذشته از بین رفته و در کنار سایر مشکلات، ناامنی و قتل‌های مرموز غیرنظامیان افزایش یافته و هر روز بیشتر می‌شود.

فعالان مدنی بامیان در این اعلامیه از کشته‌شدن حلیمه امامی و یافت‌شدن جسد قطعه‌قطعه شده یک فرد در مرکز بامیان، کشته شدن دو نفر در منطقه‌ی دره اژدها، تیرباران یک راننده در یکه‌ولنگ، کشته‌شدن یک جوان در دره‌ی شکاری و تیرباران شدن سه جوان در کوتل «دندان‌شکن» به‌عنوان نمونه‌های افزایش قتل‌های هدفمند یاد کرده‌اند.

این فعالان در عین زمان حکومت محلی طالبان را به بی‌توجهی در راستای تأمین امنیت مردم و پیگیری و مجازات عاملان این قتل‌ها متهم کرده‌اند.

آنان از نهادهای ملی و بین‌المللی خواسته‌اند که برای توقف قتل‌های مرموز و تأمین امنیت مردم دست به کار شوند تا به‌گفته‌ی آنان، عاملان قتل این افراد مجازات و از حق حیات انسان محافظت شود.

این درحالی است که در تازه‌ترین مورد روز گذشته جسد سه جوان در نواحی مرزی ولسوالی‌های کهمرد و سیغان ولایت بامیان پیدا شد. این جوانان هفته‌ی گذشته از کار در معدن زغال‌سنگ ولسوالی دره‌صوف ولایت سمنگان برگشته بودند.

منابع می‌گویند که دو نفر از این جوانان باهم برادر و دانشجویان دانشگاه کابل بودند. هر سه جوان از سوی افراد ناشناس تیرباران و اجسادشان در زیر انباری از سنگ در داخل دره‌ای در نزدیکی کوتل «دندان‌شکن» پرتاپ شده بود.

تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت قتل این جوانان را بر عهده نگرفته است و طالبان نیز در این زمینه چیزی نگفته‌اند.