رییس جمهور: وزیران جدید بین دو تا چهار هفته آینده به مجلس معرفی می‌شوند

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور توافقنامه‌های همکاری با امریکا و ناتو را شب گذشته توشیح کرد. اشرف غنی شب گذشته در یک نشست خبری در کابل با حضور معاونانش و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی گفت که توشیح این توافق‌نامه‌ها، برای تقویت و تجهیز نیروهای امنیتی کشور ممد واقع می‌شود.

او در ادامه افزود، در حال حاضر افغانستان و جهان منافع مشترک دارد و روی همین دلیل تلاش خواهد شد تا در کشور ثبات برقرار شود و جهان در این راستا ما را همکاری می‌کند. رییس جمهور بار دیگر تأکید کرد که حکومت وحدت ملی صلح را در کشور برقرار می‌کند و کسانی‌که در تلاش راه‌اندزی جنگ نیابتی در کشور است، بداند این کار شدنی نیست.

او تأکید کرد که پیمان امنیتی با امریکا و ناتو به نفع افغانستان است و مطابق آن ما حاکمیت ملی خود را بدست می‌آوریم. به دنبال آن عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز گفت که توشیح توافق‌نامه‌های امنیتی با امریکا و ناتو، از سوی رییس جمهور اشرف غنی، به نفع افغانستان است.

مجلس نمایندگان این توافق‌نامه‌ها را به تاریخ 2 قوس تصویب کرد و سپس آن را برای تأیید به مجلس سنا ارسال کرد. مجلس سنا به روز پنج‌شبنه هفته‌ی گذشته در نشست فوق‌العاده، توافق‌نامه‌های امنیتی با امریکا و ناتو را با اکثریت آرا تأیید کرد. بر اساس قرارداد همکاری‌های امنیتی با امریکا، ‌حدود ۹۸۰۰ سرباز امریکایی پس از ۲۰۱۴ در کشور باقی خواهند ماند.

امریکا بر اساس همین قرارداد، پس از 2014 در کابل، بگرام، مزار شریف، هرات، قندهار، هلمند، گردیز، جلال‎آباد و هرات پایگاه نظامی خواهند داشت. این توافق‌نامه تا سال ۲۰۲۴ اعتبار دارد و پس از آن هم در صورت توافق دو کشور، قابل تمدید است.

توشیح دو قانون

رییس جمهور غنی در نشست خبری مشترک، شب گذشته دو قانون مهم، یکی قانون ثبت و احوال نفوس و دیگر قانون حق دستری به اطلاعات را نیز توشیح کرد. محمد اشرف غنی گفت، احصائیه دقیق اساس پلانگذاری یک جامعه است  با وجود تلاش‌ها، متأسفانه هنوز در کشور آمار دقیق از نفوس کشور وجود ندارد.

رییس جمهور تأکید کرد، با نبود احصائیه‌ی دقیق، رشد متوازن در کشور با چالش مواجه می‌شود. او تأکید کرد که با توشیح قانون ثبت و احوال نفوس گام اساسی در این راستا برداشته شد. رییس جمهور در اخیر اطمینان داد، در قسمت عملی شدن توزیع تذکره‌های الکترونیکی در آینده اقدام‌ لازم صورت می‌گیرد.

به دنبال آن، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی قانون حق دسترسی به اطلاعات را حق اساسی شهروندان و رسانه‌ها خواند. او گفت که توشیح این قانون برای مبارزه با فساد و تأمین عدالت در کشور مهم است. رییس اجرایی توشیح قانون ثبت و احوال نفوس را نیز برای بهبود وضعیت کشور در عرصه‌های مختلف مهم خواند.

معرفی کابینه‌ی جدید

رییس جمهور در نشست خبری شب گذشته گفت که کابینه‌ی جدید دو تا چهار هفته‌ی آینده به گونه‌ی تدریجی برای دریافت رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی خواهند شد. او افزود که در تشکیل کابینه‌ی جدید کدام اختلاف وجود ندارد و دلیل تاخیر آن، دقت در انتخاب نامزدوزیران شایسته می‌‌باشد.

رییس جمهور گفت که در کابینه جدید، چهره‌های نو و اشخاص شایسته معرفی می‌شوند. حدود دو ماه از تشکیل حکومت وحدت ملی می‌گذرد، اما هنوز کابینه‌ی جدید معرفی نشده است. اعضای مجلس نمایندگان در هفته گذشته گفتند که مطابق قانون اساسی، ادامه‌ی کار وزیران سرپرست دیگر مشروعیت ندارند.

اما رییس جمهوردر این مورد گفت، بعد از این معینان وزارت خانه‌ها به عنوان سرپرست تعیین می‌شوند: «بعد از این وزیران حکومت قبلی سرپرست نخواهند بود». به دنبال آن عبدالله نیز پایان کار سرپرستان را گام مهم در راستای حاکمیت قانون عنوان کرد و گفت که اعضای کابینه‌‌ی جدید بر اساس شایسته‌سالاری و تخصص انتخاب می‌شوند. رییس جمهور غنی در پایان نشست خبری شب گذشته افزود که فردا (امروز) برای اشتراک در نشت وزرای کشورهای عضو ناتو، عازم بروکسل می‌شود.