روز سرباز؛ استانکزی: دست‌آوردهای سربازان با اشتباهات رهبران سیاسی به هدر رفت

معصوم استانکزی، رییس پیشین امنیت ملی و رییس هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت با طالبان به‌مناسبت روز ملی سرباز گفته است که دست‌آوردهای سربازان با اشتباهات و اختلافات رهبران سیاسی به هدر رفته است.

حکومت پیشین امروز (نهم حوت) را روز ملی سرباز نامگذاری کرده بود و در این روز برنامه‌هایی برای حمایت از نظامیان برگزار می‌شد.

رییس پیشین امنیت ملی در رشته‌توییتی به این مناسبت نوشته است که نهم حوت روز حمایت و یادبود از رشادت‌ها و فداکاری‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان است.

استانکزی اما نوشته است نظامیان پیشین و خانواده‌های‌شان امروز با مشکلات «زیادی» مواجه هستند.

او فراموش‌کردن سربازان را گناهی نابخشودنی خوانده است.

استانکزی گفته است: «متأسفانه در طول تاریخ سربازان و مجاهدین برای کشور قربانی داده‌اند و آوامر رهبران سیاسی خود را عملی کرده‌اند؛ اما در نتیجه‌ی اشتباهات و اختلافات رهبران سیاسی، همه‌ی دست‌آوردهای‌شان به هدر رفته است.»

رییس پیشین امنیت ملی می‌گوید که افغانستان به نهادهای ملی امنیتی برای ثبات و دفاع از حریم هوایی و زمینی کشور نیاز دارد و «این سرمایه را نباید فدای انتقام‌جویی و افکار سیاسی نماییم».

نظامیان پیشین در حال حاضر زیر حاکمیت طالبان بی‌سرنوشت، بیکار و با انتقام‌‌جویی‌های طالبان مواجه‌اند.

بازرس امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی عوامل فروپاشی نیروهای امنیتی افغانستان را بررسی کرده و گفته است که اشرف غنی، رییس‌جمهور پیشین افراد وفادار به خود را براساس قومیت در رهبری نیروهای امنیتی منصوب می‌کرد و این امر در کنار خروج امریکا، باعث فروپاشی ارتش و پولیس افغانستان شد.