عکس: ارسالی

پروژه‌ی کار در برابر پول در شش ولسوالی بغلان آغاز شد

کار تطبیق پروژه «حمایت اجتماعی و تأمین معیشت» در شش ولسوالی بغلان، از جمله بنو، ده‌صلاح، پل‌حصار، خنجان، دوشی و تاله‌وبرفک آغاز شده است. در این پروژه، برای کارگران در بدل کار پول داده می‌شود.

تطبیق این پروژه امروز (چهارشنبه، ۱۰ حوت) رسما آغاز شده است. ارزش این پروژه بیش از هفت میلیون دالر اعلام شده که قرار است از سوی بانک جهانی پرداخت و به همکاری سازمان ملل و بنیاد آقاخان تطبیق شود.

خال‌محمد خال، رییس بنیاد آقاخان در بغلان هنگام افتتاح این پروژه گفت که براساس اصول این پروژه، مردم در بخش زیربناها و ساخت‌ساز پروژه‌های عامه کار می‌کنند و در برابر کار پول دریافت می‌کنند.

به‌گفته‌ی خال، پروژه «حمایت اجتماعی و تأمین معیشت» در ۲۵۸ روستا در شش ولسوالی تطبیق می‌شود و ۷.۲ میلیون دالر هزینه بر می‌دارد.

کیخسرو، مسئول این پروژه در بغلان می‌گوید که تطبیق این پروژه به هدف رسیدگی به مشکلات اقتصادی مردم و ساخت پروژه‌های زیربنایی آغاز شده است. به‌گفته‌ی او، در جریان این پروژه ۲۶ کانال ساخته و ۳۰ جاده نیز ترمیم و هموارکاری می‌شود.

کیخسرو همچنین گفت خانواده‌هایی که به‌دلیل ناتوانی جسمی نمی‌توانند در این پروژه کار کنند، برای‌شان مواد خوراکی رایگان توزیع می‌شود.

در همین حال، شماری از باشندگان ولایت بغلان از آغاز کار این پروژه ابراز خوشحالی می‌کنند و می‌گویند که برای‌شان زمینه‌ی کار فراهم شده است.

محمد عارف یک باشنده‌ی ولسوالی دوشی بغلان گفت: «وضعیت اقتصادی من ضعیف است، هیچ چیز به خوردن ندارم، با آغاز کار از طریق این پروژه بسیار خوشحال شدم. از طریق کار در اینجا هم درآمد داریم وهم بازسازی و نوسازی صورت می‌گیرد.»

مسئولان تطبیق‌کننده‌ی پروژه «حمایت اجتماعی و تأمین معیشت» می‌گویند که این پروژه حدود ۲۰ روز ادامه خواهد داشت که در جریان آن روزانه برای هر کارگر ۴۵۰ افغانی پرداخت می‌شود.