وزارت خارجه‌ی امریکا: طالبان توافق‌نامه‌ی دوحه را نقض کرده‌اند

همزمان با سه سالگی توافق‌نامه‌ی دوحه میان ایالات متحده امریکا و طالبان، ند پرایس، وزارت خارجه‌ی امریکا گفته است که طالبان به تعهدات خود در این توافق‌نامه عمل نکرده‌اند. همزمان با این، او گفته است که از جمله پیامدهای این توافق‌نامه این بود که طالبان بیشتر قدرت گرفتند و حکومت پیشین افغانستان به‌عنوان شریک ایالات متحده تضعیف شد.

آقای پرایس روز گذشته (چهارشنبه، ۱۰ حوت) در یک نشست خبری در مقر وزارت خارجه‌ی امریکا، همچنین گفته است که طالبان گام‌های نامطلوبی در برابر گروه‌های تروریستی در افغانستان برداشته و به ایمن‌الظواهری، رهبر وقت القاعده پناه داده‌اند.

به‌گفته‌ی پرایس، طالبان در توافق‌نامه‌ی دوحه بر مشارکت در گفت‌وگوهای سیاسی با سایر سیاست‌گران افغانستان تعهد سپرده بودند که به آن عمل نکرده‌اند. او تأکید کرده است: «این کار باید انجام شود.»

به‌گفته‌ی او، توافق‌نامه‌ی دوحه همان طور که از نامش «توافق‌نامه برای آوردن صلح به افغانستان» پیداست، حل‌وفصل مسالمت‌آمیز را پیش‌بینی می‌کند، نه تسلط طالبان را.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا در جریان صحبت‌هایش گفته است که تصمیم طالبان برای بستن مکاتب دخترانه، تعهد این گروه در قبال مردم افغانستان را نقض کرده و به نوبه‌ی خود تأثیر قابل توجهی بر تعامل امریکا با این گروه داشته است.

ند پرایس از طالبان خواست است که به تعهدات‌شان در قبال مردم افغانستان عمل کنند و به زنان و دختران اجازه‌ی دسترسی به آموزش و مشارکت کامل در جامعه را بدهند.

او در عین زمان گفته است که امریکا وضعیت را زیر نظر دارد و منتظر است تا ببیند که اواخر این ماه چه اتفاق می‌افتد؛ زمانی که انتظار می‌رود مکاتب افغانستان بازگشایی شود.

پرایس علاوه کرده است که آموزش یک حق بشری شناخته‌شده بین‌المللی است. به‌گفته‌ی او، آموزش دختران برای رشد افغانستان، ثبات اقتصادی و همچنین برای ظرفیت این کشور برای رفاه ضروری است.

او تأکید کرده است که هیچ کشوری نمی‌تواند رشد کند، وقتی که زنان و دختران به‌عنوان نیمی از جمعیت آن کشور از حق دسترسی به آموزش محروم شوند.

وزارت خارجه‌ی امریکا درحالی طالبان را به نقض توافق‌نامه‌ی دوحه متهم کرده است که رهبران این گروه این اتهام را رد کرده‌اند. در عوض، رهبران طالبان، امریکا را به نقض توافق‌نامه‌ی دوحه متهم کرده‌اند.