عکس: شبکه‌های اجتماعی

اشرف غنی: از زنان افغانستان به‌عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌شود

اشرف غنی، رییس‌جمهور سابق افغانستان در پیامی به مناسبت هشتم مارچ، روز جهانی همبستگی زنان، می‌گوید که در حال حاضر از زنان جامعه افغانستان به‌عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌شود.

آقای غنی در این پیام که امروز (چهارشنبه، ۸ مارچ/۱۷ حوت) از صفحه‌ی فیس‌بوک خود منتشر کرده، گفته است که خارجی‌ها هر روز روی بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران تأکید می‌کنند، اما طرف دیگر [طالبان] «سرزوری می‌کنند و می‌گویند که کار شما نیست».

غنی گفته است که موضوع آموزش و کار زنان افغانستان اگر کار خارجی‌ها نباشد، کار مردم افغانستان است. او گفته است که مردم افغانستان، خصوصا کسانی که از تشتت در برابر زنان کار می‌گیرند، باید مسئولیت‌شان را ادا کنند. او تأکید کرده است: «ملت افغانستان، غلام ملت دیگری نیست.»

به‌گفته‌ی او، همان‌طوری که مردم افغانستان آزادی سیاسی و اقتصادی می‌خواهند، آزادی فکری نیز برای‌شان اهمیت دارد.

او تأکید کرده است که موضوع زنان افغانستان سیاسی شده و اصل موضوع که مردم افغانستان است، کنار گذاشته شده است.

اشرف غنی گفته است که موضوع زنان افغانستان به مردم افغانستان و مسلمانان ربط دارد و «باید مسأله فوتبال و مجادله بین خارجی‌ها و افغان‌ها نباشد».

او افزوده است که در دین اسلام استبداد جایی ندارد و هر برخوردی که امروز با زنان افغانستان می‌شود، نمونه‌ای از استبداد است.

به‌گفته‌ی او، نیاز است تا روی حق زندگی که از اساسی‌ترین حق یک انسان است، تمرکز شود. غنی تأکید کرده است که در حال حاضر حق زندگی از مردم افغانستان، به‌ویژه زنان گرفته شده است.