زنان قندهاری: علی‌رغم رعایت حجاب اسلامی، از حقوق خود محروم هستیم

زنان قندهاری: علی‌رغم رعایت حجاب اسلامی، از حقوق خود محروم هستیم

همزمان با هشتم مارچ، روز جهانی همبستگی زنان، شماری از زنان در ولایت قندهار می‌گویند که علی‌رغم رعایت کردن حجاب اسلامی، همچنین از حق تحصیل و کار محروم‌اند.

جمعی از زنان امروز (چهارشنبه، ۱۷ حوت) در گوشه‌ای از شهر قندهار، در یک مکان دور از چشم طالبان از روز جهانی زن تجلیل کردند.

صدیقه، یک زن قندهاری گفت که از روز زن درحالی تجلیل می‌کنند که از حقوق کار و تحصیل خود محروم‌اند.

او از حکومت سرپرست طالبان و جامعه جهانی خواست که مشکلات اقتصادی زنان را حل و زمینه‌ی تحصیل و کار را برای‌شان فراهم کنند.

عایشه، زن دیگر از قندهار گفت که حجاب و لباس وی اسلامی است، اما با وجود آن از حقوق خود محروم است. او گفت که بارها حق خود را از حکومت طالبان، مؤسسات امدادرسان بین‌المللی و سایر سازمان‌ها خواسته، اما به نتیجه نرسیده است.

عایشه گفت که قبل از تسلط طالبان بر افغانستان، به‌گونه‌ی عادی به کار و تحصیل خود ادامه می‌داد، اما اکنون تمام راه‌ها به‌روی او بسته شده و با مشکلات زیاد اقتصادی نیز مواجه شده است.

او گفت: «اگر حرف از حجاب باشد، آن را ما قبل از آمدن طالبان رعایت می‌کردیم. من در طی ۲۰ سال گذشته حتا یک زن بی‌حجاب را در قندهار ندیده‌ام، هر زنی که بی‌حجاب می‌کرد باید همان زن فهمانده می‌شد، نه این‌که به‌خاطر چند زن، تمام زنان از تحصیل و کار محروم می‌شدند.»

امروز، ۸ مارچ برابر است با روز جهانی همبستگی زنان. در سال‌های گذشته از این روز در ولایات مختلف افغانستان در مراسم‌های جداگانه تجلیل می‌شد، اما دو سال است که به‌دلیل حضور طالبان از این روز تجلیل نشده است.

امروز زنان در شماری از ولایات، از جمله کابل پایتخت به سیاست‌های محدودکننده‌ی طالبان در برابر زنان اعتراض کرده‌اند. «نه به آپارتاید جنسیتی» و «نان، کار، آزادی» از جمله شعارهای زنان معترض هستند.

در ولایت قندهار که خاستگاه طالبان دانسته می‌شود، در حال حاضر زنان محدودی تنها در ادارات معارف و صحت در صورتی می‌توانند کار کنند که باید از سوی محرم‌شان تا رفتن به سر کار همراهی شوند.