تورخم

طالبان و پاکستان درباره‌ی عبور بدون ویزای همراهانِ مریضان به توافق نرسیده‌اند

رسانه‌های پاکستانی گزارش کرده‌اند که مقام‌های طالبان و پاکستان در جریان نشست کمیته مدیریت مرزهای دو کشور، در مورد عبور بدون ویزای همراهانِ مریضان به توافق نرسیده‌اند.

روزنامه داون چاپ پاکستان نوشته است که این نشست روز چهارشنبه هفته‌ی جاری (۱۷ حوت) در مرز تورخم برگزار شده است.

دو طرف در جریان این نشست در مورد دلایل بسته‌شدن یک‌جانبه مرز تورخم توسط نیروهای طالبان و همچنین عدم همکاری نیروهای پاکستانی با همراهانِ بدون ویزای مریضان بحث کرده‌اند.

منابع به روزنامه داون گفته‌اند که مقام‌های طالبان از هیأت پاکستان خواسته است تا در مواقع اضطراری با عبور بدون ویزای برخی از بیماران، رانندگان موترهای باربری و مهاجرین همکاری کند.

مقام‌های طالبان در این نشست همچنین از هیأت پاکستان خواسته‌اند به مشکلات رانندگان موترهای باربری افغانستان و مهاجرینی که از سالیان دراز در پاکستان زندگی می‌کنند و با مشکل تردد بین دو کشور به‌دلیل نداشتن شناخت‌کارت مواجه اند، رسیدگی کند.

با این حال، داون نوشته است که دو طرف در این موارد به توافق نرسیده و هیأت پاکستانی وعده کرده است که موضوع را برای تصمیم‌گیری با مقام‌های کشور خود در میان می‌گذارد.

گذرگاه تورخم یکی از راه‌های مهم تجاری با پاکستان به شمار می‌رود که روزانه هزاران نفر علاوه بر کالاهای تجاری، در هر دو طرف مرز تردد می‌کنند.

این گذرگاه نزدیک به سه هفته پیش از سوی طالبان به‌دلیل آنچه که وعده‌شکنی پاکستان خوانده شده، مسدود و پس از نزدیک به یک هفته بازگشایی شد.