اشرف غنی: فصل جدید روابط افغانستان-ناتو شروع می‌شود

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور اعلام کرد که فصل جدیدی از روابط بین افغانستان و ناتو برقرار می‌شود. رییس جمهور گفت، این روابط باعث صلح و ثبات افغانستان، منطقه و جهان خواهد شد. او این اظهارات را روز گذشته ‌در نخستین روز سفرش در یک نشست مشترک خبرى با سرمنشى سازمان ناتو در بروکسل بیان کرد.

در این نشست عبدالله عبدالله، رييس اجرایی حکومت نيز حضور داشته است. اشرف غنی می‌گوید، فصل جديد همکارى‌هاى سازمان ناتو و افغانستان، به تاريخ اول ماه جنورى سال ٢٠١٥ ميلادى آغاز می‌شود. به گفته‌ی او، مأموريت جنگى ناتو در افغانستان، به تاريخ ٣١ دسامبر پایان می‌یابد و نيروهاى افغان، مسئوليت کامل امور را به عهده می‌گیرند.

عبدالله ‌نیز در نشست مذکور گفت که توشيح توافق‌نامه‌های امنیتی با امریکا و ناتو، یک چوکات قانونى را براى حضور دوام‌دار نيروهاى ناتو در افغانستان مهيا ساخته است. او افزود که ناتو و جامعه‌ی جهانی به کمک‌های‌شان در بخش‌های مختلف به افغانستان ادامه دهند.

او در ادامه افزود، در حال حاضر شورشیان توان اين را ندارند که حملاتى مثل ١١ سپتامبر را انجام دهند؛ اما افغانستان هنوز به کمک‌هاى دوام‌دار ناتو و جامعه‌ی بين‌المللى در مبارزه با تروریزم نياز دارد. به‌دنبال آن، ينس استولتنبرگ، سرمنشى ناتو حضور مقام‌های افغان در مقر ناتو را نشان دهنده‌ی همکارى قوى سازمان ناتو و افغانستان عنوان کرد.

او گفت که ناتو به کمک‌هاى خود در بخش تمويل نيروهاى افغان ادامه می‌دهد. از سویی هم، وزیران خارجه‌ی‌ کشورهاى عضو پیمان ناتو دیروز روی مأموریت جدید این سازمان در افغانستان در بروکسل، پایتخت بلجیم گفت‌وگو کرده‌‌اند. سر‌منشی جديد ناتو گفت که کشورهای عضو ناتو متعهد اند که همکارى‌هاى مشترک خود را با افغانستان ادامه بدهند.

مأموریت رزمی ناتو تا حدود یک‌ماه دیگر به پایان می‌رسد. مأموریت جدید این سازمان شامل آموزش، مشوره‌دهی و تقویت نیروهای امنیتی کشور است.