شکنجه نظامیان پیشین
عکس: شبکه‌های اجتماعی

«جبهه مقاومت»: سازمان ملل و جامعه جهانی در قبال اعمال طالبان موقف روشن بگیرند

نشر ویدیو از فردی که ادعا می‌شود نظامی پیشین است و توسط اعضای طالبان شکنجه می‌شود، در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌برانگیز شده است.

از این میان، صبغت‌الله احمدی، سخن‌گوی «جبهه مقاومت» به رهبری احمد مسعود در واکنش آنچه که او «اعمال شنیع و وحشیانه» طالبان خوانده، خواستار موقف‌گیری روشن سازمان ملل، جامعه جهانی و سازمان‌های حقوق بشری شده است.

در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی  منتشر شده، دیده می‌شود که مردی بر سر یک مرد دیگر پلاستیک می‌اندازد تا خفه شود. مرد زیر شکنجه، دستانش نیز بسته است و به زمین می‌افتد. محل و زمان ثبت این ویدیو روشن نیست.

اگرچه درباره‌ی هویت مردی که شکنجه می‌شود اطلاعاتی منتشر نشده، اما کاربران شبکه‌های اجتماعی مدعی‌اند که این فرد یک نظامی حکومت پیشین است که توسط طالبان شکنجه می‌شود. طبق ادعای کاربران، این نظامی معلول است و در سال ۲۰۱۴ در ولایت قندوز هر دو پایش را از داده است.

سخن‌گویان و مقامات طالبان درباره‌ی این ویدیو اظهارنظر نکرده‌اند. منابع مستقل نیز درباره‌ی این ویدیو چیزی نگفته‌اند.

کاربران شبکه اجتماعی توییتر با نشر این ویدیو خواستار بررسی آن توسط سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری شده‌اند.

صبغت‌الله احمدی، سخن‌گوی «جبهه مقاومت» نیز با نشر این ویدیو در توییتر، نوشته است: «در حالی که مردم مظلوم ما با شکنجه و شیوه‌های کشتار وحشتناک‌تر از قرون وسطی روبه‌رو‌اند، جهان نباید تماشاگر باشد. از جامعه جهانی می‌خواهیم با ادای مسئولیتش و با گام‌های عملی با این جنایات برخورد کند.»

 بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان پیشین به رغم اطمینان طالبان از تأمین امنیت و فرمان عفو عمومی رهبر این گروه، همچنین ادامه دارد.

در آخرین مورد یک سرباز ارتش پیشین یک‌شنبه‌شب (۲۱ حوت) توسط افراد ناشناس در خانه‌اش در مزارشریف تیرباران شده است.

منابع محلی در خوست امروز (سه‌شنبه، ۲۳ حوت) به روزنامه اطلاعات روز گفتند که اسدالله، یک نظامی پیشین در این ولایت حدود یک هفته قبل از سوی «افراد ناشناس» ربوده شده و تا حالا از سرنوشت‌اش هیچ اطلاعی در دست نیست.

چندی پیش بدرالدین حیدری، فرمانده پیشین پولیس ولسوالی بکخیل ولایت پکتیکا پس از بازگشت از پاکستان، در ولایت خوست بازداشت و به پکتیکا منتقل شد. طالبان بازداشت او را رد کرده بودند.

هرچند گزارش‌هایی از تیرباران این نظامی پیشین منتشر شد و منابع در صحبت با اطلاعات روز نیز تأیید کردند، اما خانواده‌ی وی می‌گوید که تاکنون از سرنوشت او اطلاعی ندارد.