نمایشگاه مواد ساختمانی در هرات

کاهش ساخت‌وساز؛ نمایشگاه مواد ساختمانی در هرات گشایش یافت

درحالی که گفته می‌شود ساخت‌وساز در کشور پس از تحولات سیاسی کاهش یافته، نمایشگاه چهار روزه مواد ساختمانی در شهر هرات گشایش یافت.

معرفی شرکت‌های تولید‌ی و واردکننده مواد ساختمانی، هدف برگزاری این نمایشگاه گفته می‌شود.

نثاراحمد یاسینی، برگزارکننده نمایشگاه و رییس انجمن مهندسان هرات می‌گوید که ۶۰ درصد از تولیدات داخلی و ۴۰ درصد از محصولات خارجی به نمایش گذاشته شده است.

با تحولات سیاسی در کشور بازار فروش مواد ساختمانی کاهش یافته است.

برخی از مسئولان شرکت‌های تولیدی و واردکننده این مواد می‌گویند که به‌دلیل کاهش ساخت‌وساز‌، ۸۰ درصد فروشات‌شان کاهش یافته است.

محمد ابراهیمی، مدیر اداری یکی از شرکت‌های اشتراک‌کننده در نمایشگاه می‌گوید: «با تحولاتی که شد مردم از لحاظ اقتصادی ضعیف شدند ساخت‌وساز خانه نمی‌توانند و از طرفی، کسانی هم که پول داشتند به خارج رفتند. کسی قصد ساخت تعمیر جدید را نمی‌کند، در کل بگویم که شرکت‌های ساختمانی با یک شرایط بد روبه‌رو اند.»

جلیل‌احمد نبی‌زاده، کارمند یکی از شرکت‌های تولید‌کننده خشت و بلوک در هرات می‌گوید که بیشتر شرکت‌های ساختمانی در حالت ورشکستگی قرار دارند.

او وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور و همچنین واردات بی‌رویه‌ی کالاهای مشابه را از عوامل رکود بازار شرکت‌های تولیدی و واردکننده مواد ساختمانی در کشور می‌داند.

نبی‌زاد گفت: «فعلا ۸۰ درصد کارهای ساختمانی خوابیده است. وقتی کار ساختمانی نباشد خوب شرکت‌های فروشنده لوازم ساختمانی هم نیست.»

او از حکومت طالبان می‌خواهد که جلو واردات کالای مشابه تولید داخلی را بگیرد.