توماس نیکلاسن، نماینده اتحادیه اروپا

نیکلاسن: وضعیت حقوق بشر و تهدید گروه‌های تروریستی در افغانستان نگران‌کننده است

توماس نیکلاسن، نماینده‌ی ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان می‌گوید که وضعیت بشردوستانه، حقوق بشر و تهدید روزافزون گروه‌های تروریستی در افغانستان نگران‌کننده است.

او امروز (سه‌شنبه، ۲۳ حوت) در توییتی نوشته است که صلح و ثبات در افغانستان مستلزم گفت‌وگوی ملی معتبر و فراگیر به سوی نظم قانون اساسی با یک نظام سیاسی فراگیر است.

پیشتر نیز نمایندگان ویژه‌ی نُه کشور غربی و اتحادیه اروپا در یک بیانیه‌‌ی مشترک تأکید کرده‌ بودند که دست‌یابی به صلح و ثبات در افغانستان مستلزم یک گفت‌وگوی ملی معتبر و فراگیر است که منجر به نظم قانون اساسی با یک نظام سیاسی فراگیر شود.

آن‌ها هم از آنچه که تهدید روزافزون گروه‌های تروریستی در افغانستان از جمله داعش، القاعده و تحریک طالبان پاکستانی خوانده بودند، ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته‌اند که به تعهدات خود مبنی بر اجازه‌ندادن به فعالیت گروه‌های تروریستی پابند باشند.

نمایندگان کشورهای غربی در مورد وخامت روزافزون و نقض مکرر حقوق بشر و آزادی‌های اساسی شهروندان، به‌ویژه زنان و دختران و همچنین اعضای اقلیت‌های قومی و مذهبی ابراز نگرانی کرده بودند.

آن‌ها خواستار لغو فوری ممنوعیت‌های غیرقابل قبول شده و گفته‌اند که این محدودیت‌ها از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به کسانی که بیشترین نیاز را دارند، جلوگیری می‌کند.