اطلاعات روز

دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت ولادیمیر پوتین را صادر کرد

دادگاه کیفری بین‌المللی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه را به جنایت جنگی و اخراج غیرقانونی کودکان از اوکراین متهم کرده و حکم بازداشت او را صادر کرده است.

در بیانیه‌ی دادگاه کیفری بین‌المللی که امروز (جمعه، ۲۶ حوت) منتشر شده، آمده است که دلایل منطقی وجود دارد که آقای پوتین مسئولیت کیفری فردی برای «جنایات» یادشده دارد.

این دادگاه همچنین حکم بازداشت «ماریا آلکسی‌یونا لووا-بلوا»، کمیسار حقوق کودکان در دفتر رییس‌جمهور روسیه را نیز صادر کرده است. طبق بیانیه‌ی دادگاه کیفری بین‌المللی، اتهامات ماریا نیز با اتهامات ولادیمیر پوتین مشابه است.

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از ماریا زاخارووا، سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی روسیه نوشته است که حکم صادرشده از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی از نظر قانونی برای مسکو هیچ معنایی ندارد.

او افزوده است که روسیه یکی از طرف‌های اساس‌نامه‌ی رم، معاهده‌ای که زیربنای دادگاه دائمی جنایات جنگی جهان است، نیست.

این درحالی است که کریم خان، دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی یک سال قبل تحقیقات خود درباره‌ی جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و «نسل‌کشی» در اوکراین را آغاز کرد.

او در جریان چهار دور سفر خود به کی‌یف، تأکید کرد که ادعاهای جنایات علیه کودکان و هدف قراردادن زیرساخت‌های غیرنظامی را بررسی می‌کند.

به نوشته‌ی رویترز، هرچند دادگاه کیفری بین‌المللی ولادیمیر پوتین را به جنایت جنگی و اخراج غیرقانونی افراد، از جمله کودکان از مناطق اشغالی اوکراین به روسیه متهم کرده، اما روسیه این برنامه را به‌عنوان یک کارزار بشردوستانه برای محافظت از «یتیمان و کودکان رهاشده» در مناطق درگیری، معرفی کرده است.