توماس وِست

پیام نوروزی توماس وِست: امیدواریم دختران و زنان افغانستان به مکتب و کار باز گردند

توماس وِست، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور افغانستان در پیامی به مناسبت نوروز، گفته که امیدوار است با آغاز سال نو خورشیدی، دختران و زنان افغانستان نیز به مکتب و کار باز گردند.

آقای وِست امروز (سه‌شنبه، ۱ حمل) در رشته‌توییتی، نوشته است که مردم افغانستان سال گذشته با چالش‌های بزرگی روبه‌رو بودند و او آرزو دارد سال نو را شاد و صلح‌آمیز سپری کنند.

او نوشته است: «از آن‌جایی که نوروز زمان تجدید، خوش‌بینی و آغاز بهار است، بزرگ‌ترین امید ما این است که دختران و زنان افغانستان به مکتب و کار باز گردند.»

نماینده‌ی ویژه امریکا در امور افغانستان ضمن تأکید بر ادامه‌ی حمایت امریکا از مردم افغانستان، همچنین گفته است که مشارکت زنان و دختران افغانستان در جامعه، آینده‌ی روشن‌تری را برای این کشور رقم خواهد زد.

این درحالی است که طالبان از زمان تسلط بر افغانستان در ۲۴ اسد ۱۴۰۰ خورشیدی، دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کردند.

این گروه در ۲۹ ماه قوس سال گذشته‌ی خورشیدی، دروازه‌های دانشگاه‌ها را نیز به‌روی دختران دانشجو مسدود کردند. تنها چند روز پس از آن، زنان را از کار در مؤسسات غیردولتی ملی و بین‌المللی نیز منع کردند.

علی‌رغم درخواست‌های مکرر ملی و بین‌المللی برای بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران، طالبان از تصمیم‌شان عقب‌نشینی نکرده و هیچ تاریخی را برای بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها تعیین نکرده‌اند.