ساکنان مزارشریف: طالبان مارکت‌های تجارتی اطراف روضه را مسدود کرده‌اند

ساکنان مزارشریف: طالبان مارکت‌های تجارتی اطراف روضه را مسدود کرده‌اند

برخی از ساکنان‌ شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ می‌گویند که به علت بسته بودن مارکت‌های تجارتی و دکان‌های اطراف زیارتگاه منسوب به حضرت علی، با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند.

دست‌کم چهار منبع امروز (سه‌شنبه، ۱ حمل) به روزنامه اطلاعات روز گفتند که طالبان برای دکان‌های اطراف روضه اجازه‌ی فعالیت نداده‌اند.

این شهروندان می‌گویند که بیشتر دکان‌های اطراف روضه در شهر مزارشریف مواد خوراکی، لباس، لوازم آرایشی و… را دارند و بسته بودن آن مردم را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است.

باشندگان شهر مزارشریف می‌گویند که طالبان با تدابیر شدید امنیتی و مسدود کردن اطراف روضه، مانع رفت‌وآمد وسایط شده‌اند.

در همین حال، برخی از دکان‌داران در مناطق دورتر از اطراف روضه حکایت متفاوتی دارند. آنان می‌گویند که یک روز قبل از سوی طالبان هشدار دریافت کرده‌اند که باید روز اول سال نو دکان‌های‌شان را باز کنند.

این دکان‌داران می‌گویند که روز گذشته (دوشنبه، ۲۹ حوت) نیروهای طالبان به آنان هشدار داده‌اند که دکان‌های‌شان در صورت بازنبودن در روز نخست سال نو، مهرولاک خواهد شد.

این درحالی است که تمام ادارات دولتی زیر کنترل طالبان در سراسر کشور فعال اند و این گروه رخصتی روز نخست سال را از تقویم کشور حذف کرده است.

در سال‌های قبل از تسلط طالبان، طی جشن باشکوهی در «روضه مبارک» در شهر مزارشریف از نوروز تجلیل می‌شد، اما از دو سال به این طرف از این جشن خبری نیست.

طالبان تجلیل از نوروز را «ناروا» و حرام می‌دانند. این گروه امروز در ولایت‌های هرات و تخار به خانواده‌ها اجازه نداده‌اند به مکان‌های تفریحی بروند.