احمد مسعود
Photo: @NRFafg

احمد مسعود به کشورهای منطقه و جهان: همسویی و تعامل با طالبان بی‌نتیجه است

احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت» در پیامی به مناسب سال جدید خورشیدی خطاب به کشورهای منطقه و جهان گفته است که همسویی و تعامل با طالبان بی‌نتیجه است.

مسعود در پیام خود که روز گذشته (سه‌شنبه، ۱ حمل) منتشر شده، می‌گویند که مناسبات پاکستان و طالبان «بهترین نمونه» برای اثبات ادعای او است.

مقامات پاکستانی می‌گویند که پس از حاکمیت طالبان در افغانستان حملات گروه‌های شبه‌نظامی، از جمله طالبان پاکستانی در خاک آن کشور افزایش یافته است. به‌گفته‌ی پاکستان، طالبان پاکستانی در خاک افغانستان فعالیت دارند.

مسعود در پیام خود می‌افزاید که سال‌ها قبل به مقامات پاکستانی گفته بود که استراتژی تضعیف افغانستان توسط گروه‌های نیابتی مانند طالبان، شاید یک پیروزی تکتیکی را برای پاکستان به بار بیاورد، اما در درازمدت «بدون شک یک استراتژی شکست است».

او می‌گوید: «بحران سیاسی، امنیتی و اقتصادی پاکستان، امروز به درستی این مسأله را نشان می‌دهد که کشورهای دیگر هم متوجه تعامل شان با طالبان باشند.»

رهبر «جبهه مقاومت» می‌گوید که هر نوع تعامل با طالبان توسط هر کشوری، تعامل بر ضد ارزش‌هایی است که کشورها برای شهروندان خود آن‌را یک حقوق بنیادی می‌دانند.

او می‌افزاید که حقوق و ارزش‌های قبول‌شده جهانی چون آزادی، تحصیل و برابری، برای مردم افغانستان هم به‌عنوان حقوق بینادی در نظر گرفته شود.

مسعود می‌گوید که کشورها در تعاملات‌شان با طالبان بدانند که زیرپاگذاشتن‌ این ارزش‌ها برای مردم افغانستان قابل قبول نیست.

او در عین حال در پیام خود اضافه می‌کند که برخی از کشورها و نهادها، به‌بهانه‌ی نبود بدیل طالبان «غلط‌ شان» را توجیه می‌کنند.

به‌گفته‌ی او، این کشورها و نهادها باید بدانند که یک پروسه‌ی سیاسی که آرای مردم اساس آن‌را تشکیل دهد، می‌تواند بدیلی برای طالبان و وضع موجود باشند.

مسعود می‌گوید که چنین پروسه خواست مردم افغانستان، نیاز این کشور و تنها راه بیرون‌رفت از بحران کنونی است.

رهبر «جبهه مقاومت» می‌گوید که این جبهه مذاکره‌ی استوار بر یک اصول را همواره مطرح کرده است.

او می‌افزاید: «ما بر سر اصولی مذاکره می‌کنیم که حقوق از دست‌رفته‌ی مردم ما دوباره بازگردانده شود و براساس آن، دوباره یک دولت شکل بگیرد که اراده‌ی مردم ما تعیین‌کننده باشد.»