اطلاعات روز

روسیه: آذربایجان توافق آتش‌بس با ارمنستان را نقض کرده است

روسیه آذربایجان را به نقض توافق آتش‌بس با ارمنستان متهم کرده است؛ توافقی که در سال ۲۰۲۰ با میانجی‌گیری مسکو بدست آمده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای گفته است که دیروز (شنبه، ۵ حمل) گروهی از نیروهای مسلح آذربایجان برخلاف توافق‌نامه‌ی نوامبر ۲۰۲۰، از خط تماس در منطقه‌ی «شوش» عبور کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است که نیروهای حافظ صلح روسیه «در حال اتخاذ تدابیری با هدف جلوگیری از تشدید تنش و تحریکات متقابل هستند.»

اوایل روز شنبه، وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد که کنترل برخی از جاده‌های کمکی در منطقه‌ی قره‌باغ که اکثریت ارمنی‌نشین هستند را بدست گرفته است.

این وزارت‌خانه گفته که «اقدامات کنترلی لازم، توسط یگان‌های ارتش جمهوری آذربایجان به منظور جلوگیری از استفاده از جاده‌های خاکی شمال لاچین» برای ارسال تسلیحات از ارمنستان انجام شده است.

کریدور لاچین تنها جاده‌ای است که قره‌باغ را به ارمنستان وصل می‌کند. این منطقه ماه‌ها در محاصره‌ی آذربایجان بوده است که به‌گفته‌ی ایروان، منجر به یک بحران انسانی شده است.

پس از برقراری آتش‌بس با میانجی‌گری روسیه که به جنگ شش‌هفته‌ای پایان داد، هرازگاهی در امتداد مرز ارمنستان و آذربایجان و در قره‌باغ میان دو کشور تبادل آتش صورت گرفته است.

ارمنستان همچنین نیروهای حافظ صلح روسیه را به ناتوانی در حفاظت از ارمنی‌های ساکن در منطقه‌ی ناآرام متهم کرده است.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، جدایی‌طلبان قومی ارمنی در قره‌باغ از آذربایجان جدا شدند.

مناقشه‌ی دو کشور بر سر قره‌‌باغ در این چند دهه جریان داشته و گفته می‌شود که بیش از ۳۰ هزار نفر در این درگیری‌ها قربانی شده‌اند.