مطیع‌الله ویسا
عکس: شبکه‌های اجتماعی

یوناما: طالبان دلیل بازداشت مطیع‌الله ویسا را روشن کند

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) از طالبان خواسته است که دلیل بازداشت مطیع‌الله ویسا، بنیان‌گذار نهاد آموزشی «راه قلم» را روشن کند.

یوناما امروز (سه‌شنبه، ۸ حمل) در توییتی از طالبان خواسته است که محل اختفای ویسا را مشخص کنند و دسترسی او به خانواده‌اش را فراهم سازند.

طالبان تا اکنون درباره‌ی بازداشت ویسا چیزی نگفته‌اند.

بازداشت این فعال حقوق آموزش واکنش‌هایی را در پی داشته است.

رافالا یدیس، سرپرست دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا بازداشت ویسا را تکان‌دهنده خوانده است.

او در توییتی نوشته است که ویسا مردی است که کشورش را دوست دارد و برای آموزش کار می‌کند.

رافالا یدیس نوشته است: «ما باید برای بازسازی افغانستان سخت تلاش کنیم. ما نباید از چالش‌ها و مشکلات هراس داشته باشیم؛ باید افغانستان را خانه‌ی صلح بسازیم.»

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان هم با ابراز نگرانی درباره‌ی بازداشت این فعال مدنی گفته است که در درجه اول امنیت ویسا مهم است و همه‌ی حقوق وی باید رعایت شود.

ویسا در بخش دسترسی کودکان به آموزش فعالیت دارد و بنیاد تحت رهبری وی، موسوم به «راه قلم» در برخی از مناطق دوردست مکاتب سیار ایجاد می‌کند.

طالبان پیشتر اسماعیل مشعل، استاد دانشگاه که به بستن دانشگاه‌ها به‌روی دختران اعتراض داشت، بازداشت کرده بود و پس از نزدیک به یک ماه رها کردند.

مقامات طالبان مشعل را متهم به تحریک مردم علیه این گروه کرده بودند.

طالبان در کنار محروم‌ساختن زنان و دختران از آموزش و کار، محدودیت‌های گسترده‌ای بر آزادی اجتماعی و بیان شهروندان افغانستان وضع کرده‌اند.