آلمان سالانه 529 میلیون دالر به افغانستان کمک می‌کند

اطلاعات روز: پارلمان آلمان تأیید کرده است که پس از سال 2014 سالانه ۵۲۹ میلیون دالر امریکایی را برای پیش‌برد برنامه‌های توسعه‌‌ای در افغانستان به مصرف می‌رساند. در مورد این‌که این کمک‌ها تا چه زمانی ادامه می‌یابند، جزئیات داده نشده است. در حال حاضر آلمان در صدر لیست کشورهای کمک کننده‌ی مالی به افغانستان قرار گرفته است.

اعضای پارلمان آلمان به روز جمعه هفته‌ی گذشته تأیید کردند که ۸۵۰ سرباز آلمانی پس از پایان مأموریت جنگی ناتو در افغانستان باقی بمانند. قرار است مأموریت جنگی نیروهای ناتو در پایان سال روان در کشور پایان یابد. انگلا مرکل، نخست‌وزیر آلمان می‌گوید که کشورش پس از سال 2014 افغانستان را تنها نمی‌گذارد.

او گفت که کمک‌های کشورش در بخش‌های توسعه‌‌ای و آموزش نیروهای امنیتی افغان ادامه می‌یابد. او این اظهارات را شام روز جمعه در نشست خبری مشترک با محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور بیان کرد. خانم مرکل در این نشست تعهد کرد، کشورش پس از سال 2014 افغانستان را در بخش‌های توسعه‌ی اقتصادی و انکشاف معارف نیز حمایت می‌کند.

به‌دنبال آن محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور از کمک‌های آلمان در جریان 13 سال گذشته به افغانستان قدردانی کرد و گفت که جان‌فشانی‌های سربازان این کشور برای ما قابل قدر است. آلمان در جریان 13 سال گذشته پس از امریکا از کشورهای مهم کمک کننده در بخش‌های مختلف برای افغانستان بوده است.

این کشور پس از امریکا و انگلیس با ۵ هزار نظامی، بیش‌ترین نیروی نظامی را در کشور داشته است. بر اساس آمارهای ارائه شده، در 13 سال گذشته حدود ۵۵ نظامی آلمان در جنگ با طالبان و انفجار‌ ماین‌ها در کشور کشته شده‌اند. اکنون  بیش از 1500 سرباز این کشور در برخی از مناطق کشور مستقر اند.